#1171: Lafaz Niat

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Adakah perlu kita lafazkan niat atau boleh dalam hati semata-mata?

Jawapan:

Alhamdulillah, kami rafa’kan syukur kepada-Nya, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi SAW, keluarganya, para sahabat dan mereka yang mengikut jejak langkahnya hingga Hari Kiamat.

Seperti yang telah saya jawab, niat dengan maksud ‘قَصْدُ الشَّيْءِ مُقْتَرِنًا بِالْفِعْلِ’ yang bererti qasad sesuatu disertakan dengan perbuatan. Maksud dan makna qasad ialah dalam hati. Itulah hakikat dan maksud sebenar niat. Adapun lafaz niat bertujuan untuk menghadirkan niat dengan lebih mudah seperti yang disebut oleh Imam al-Nawawi dan ramai fuqaha. 

Perkara yang perlu diberi penekanan juga adalah niat tersebut mestilah dengan penuh keikhlasan. Benarlah firman Allah SWT:

 وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ

Maksudnya: “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya.”

(Surah al-Bayyinah: 5)

Justeru, dalam menjawab persoalan di atas, saya katakan sah niat puasa dalam hati semata-mata. Inilah juga pendapat Imam Ibn Hajar al-Haitami. (Lihat Tuhfah al-Muhtaj fi Syarhi al-Minhaj, 3/386)

Semoga Allah SWT terima ibadat puasa kita yang akhirnya menatijahkan ketaqwaan dan selayaknya kita dapat memasuki syurga Allah SWT melalui pintu al-Rayyan. Amin.

Bertarikh: 30 Mac 2023 bersamaan 8 Ramadhan 1444H

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *