#1188: Istimna’ Pada Bulan Puasa

Soalan:         

Bagaimanakah status puasa orang yang beronani sehingga keluar air mani dan adakah dia dikenakan kafarah? Jika ini berlaku di siang hari di bulan Ramadhan, adakah ini membatalkan puasa?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Onani ialah perbuatan mengeluarkan mani dengan tangan. (Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat, hlm. 1097)

Perbuatan ini juga dikenali dengan melancap. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, melancap didefinisikan sebagai zina tangan.[1]

Manakala menurut portal MyHealth oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, melancap ialah perbuatan yang melibatkan sentuhan atau gosokan pada bahagian kemaluan seseorang yang menyebabkan keseronokan seksual sehingga ke tahap kepuasan nafsu (orgasm). Ia adalah sebahagian daripada perkembangan seksual dan boleh berlaku kepada remaja lelaki mahupun remaja perempuan. Ramai orang tidak mahu membincangkan perkara ini atau mengaku melakukannya kerana mereka mungkin berasa malu. Ia adalah sesuatu yang amat peribadi dan sulit.[2]

Dalam bahasa Arab, ia disebut dengan lafaz “الاسْتِمْنَاء” iaitu onani, dan ia berasal daripada kata terbitan “اسْتَمْنَى” iaitu usaha mengeluarkan air mani. Manakala dari sudut istilah pula ia bermaksud mengeluarkan air mani tanpa melalui proses persetubuhan, sama ada secara haram seperti menggunakan tangan bagi memenuhi tuntutan syahwat, ataupun secara tidak haram, seperti mengeluarkan air mani melalui tangan isteri. Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 4/97.

Kebanyakan ulama berpendapat perbuatan onani adalah haram. Firman Allah SWT:

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

Maksudnya: “(Dan golongan yang beriman itu) adalah mereka yang memelihara kemaluan mereka. Melainkan ke atas para isteri mereka atau hamba-hamba sahaya mereka, sesungguhnya mereka itu tidak tercela. Maka sesiapa yang mencari-cari di sebalik itu mereka merupakan golongan yang melampaui batas.”

(Surah al-Mukminun: 5 – 7)

Imam al-Syafi‘i ketika mengulas ayat di atas menyebutkan, tidak halal menggunakan zakar melainkan kepada isteri atau kepada hamba perempuan yang dimiliki. Begitu juga tidak halal perbuatan istimna’ — yakni mengeluarkan air mani. Lihat al-Umm, 5/102.

Menurut Syeikh Abdullah bin Muhammad bin Siddiq al-Ghumari, istimna’ adalah haram di sisi mazhab Maliki, Syafi’i, Hanafi dan jumhur ulama’. Pengharaman istimna’ atau onani ini bukan sahaja kepada kaum lelaki, bahkan ia juga dikenakan kepada kaum wanita. Ia juga termasuk dalam perbuatan yang merosakkan (membatalkan) puasa. (Lihat al-Istiqsa’ li Adillah Tahrim al-Istimna’, hlm. 65)

Seterusnya, perbuatan onani yang mewajibkan pelakunya untuk mandi wajib, diikat dengan syarat keluarnya air mani. Sekiranya air mani tidak keluar disebabkan oleh zakar yang menahannya daripada keluar dan dia tidak mengetahui — atau nampak tanda-tanda — mengenai keluarnya air mani tersebut selepas itu, maka majoriti ulama termasuk mazhab Syafi‘i berpendapat tidak perlu mandi wajib. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 2/140) Begitulah juga halnya dengan seorang perempuan yang beronani, diwajibkan ke atasnya untuk mandi wajib jika keluar air mani dan tidak diwajibkan untuk mandi jika tidak keluar air mani. Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 4/99.

Perkara ini juga adalah berdasarkan kepada hadith Aisyah R.Anha, beliau berkata:

سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الرَّجُلِ يَجِدُ الْبَلَلَ وَلاَ يَذْكُرُ احْتِلاَمًا قَالَ : يَغْتَسِلُ. وَعَنِ الرَّجُلِ يَرَى أَنَّهُ قَدِ احْتَلَمَ وَلاَ يَجِدُ الْبَلَلَ قَالَ: لاَ غُسْلَ عَلَيْهِ. فَقَالَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ: الْمَرْأَةُ تَرَى ذَلِكَ أَعَلَيْهَا غُسْلٌ قَالَ: نَعَمْ ، النِّسَاءُ شَقَائِقُ الرِّجَالِ

Maksudnya: “Rasulullah SAW ditanya tentang seorang lelaki yang mendapati dirinya basah tetapi dia tidak ingat mimpinya. Rasulullah SAW menjawab: ‘Dia hendaklah mandi.’ Baginda juga ditanya tentang seorang lelaki yang bermimpi tetapi mendapati dirinya tidak basah. Baginda menjawab: ‘Dia tidak wajib mandi.’ Kemudian Ummu Sulaim pula bertanya: ‘Jika perempuan bermimpi demikian, adakah dia wajib mandi?’ Rasulullah SAW menjawab: ‘Ya, kerana perempuan ialah pasangan kepada lelaki.’”  

Riwayat Abu Daud (236)

Berbalik kepada soalan yang diajukan, umumnya perbuatan onani (mengeluarkan air mani dengan sengaja) termasuk dalam perkara yang membatalkan puasa — sekiranya keluar air mani — sebagaimana disebutkan oleh Imam al-Nawawi. (Lihat Raudhah al-Talibin, 2/356)

Menurut Dr. Muhammad al-Zuhaili, apabila keluarnya air mani dengan sengaja tanpa bersetubuh seperti berciuman, beronani dengan tangannya atau dengan tangan isterinya atau melalui sentuhan kerana ia dikira sebagai inzal (keluarnya air mani) dengan cara mubasyarah (berseronok dengan bersentuhan tanpa lapik). Adapun jika air mani itu keluar dengan cara tidak sengaja (bukan disebabkan perkara-perkara di atas atau dengan bermesraan) maka hal tersebut tidak membatalkan puasa. Begitu juga, jika dia melihat dengan matanya walaupun diulang-ulang penglihatan tersebut tanpa bersentuhan atau berfikir di dalam hatinya tanpa bersentuhan lalu keluar air mani, maka hal ini tidak membatalkan puasanya kerana tidak berlakunya mubasyarah. Lihat al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/184.

Selain daripada itu, Ibn Qudamah juga ada menyebutkan bahawa sekiranya seseorang itu beronani dengan tangannya, maka sesungguhnya dia telah melakukan perkara haram. Namun, puasanya tidak rosak — yakni terbatal — disebabkan oleh perbuatan onani itu kecuali apabila keluarnya air mani. Justeru, jika keluar air mani kerana perbuatan onani tersebut, maka puasanya terbatal. Lihat al-Mughni, 4/363.

Hal ini adalah berdasarkan kepada hadith daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي

Maksudnya:Dia — yakni orang yang berpuasa itu — meninggalkan makanannya, minumannya, serta syahwatnya kerana Aku.”

Riwayat al-Bukhari (1894)

Oleh itu, dapat difahami daripada hadith ini bahawa sebagaimana makan dan minum membatalkan puasa, begitulah juga perbuatan seseorang yang mendatangi syahwatnya dengan cara beronani turut membatalkan puasa. Tambahan lagi, Imam al-Nawawi menegaskan, apabila seseorang itu mengeluarkan air maninya dengan sengaja (beronani), maka batallah puasanya dan tiada kafarah dikenakan ke atasnya. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 6/342) Tiada kafarah dikenakan ke atasnya kerana kafarah diwajibkan ke atas orang yang berjimak dengan isterinya pada siang hari Ramadhan.

 

Kesimpulannya

Oleh itu, berdasarkan kepada perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa puasa seseorang yang beronani adalah terbatal jika keluar air mani disebabkan oleh perbuatan onaninya itu kerana ia termasuk dalam perkara mengeluarkan air mani dengan sengaja. Namun, jika tidak keluar air mani, maka puasanya masih dikira sah. Akan tetapi dia telah melakukan sesuatu perkara yang haram yang sepatutnya dijauhi. Apatah lagi melakukannya di bulan yang mulia ini iaitu bulan Ramadhan.

Begitu juga tiada sebarang kafarah dikenakan ke atas mereka yang puasanya terbatal kerana onani kerana kafarah hanya diwajibkan ke atas orang yang berjimak dengan isterinya pada siang hari Ramadhan, dan dia wajib menggantikan semula puasa hari yang ditinggalkan itu.

Kami juga mengambil kesempatan di sini menasihati semua, marilah kita sama-sama berusaha untuk mencapai darjat puasa yang terbaik iaitu puasa khusus atau puasa khusus lagi khusus, dan bukannya semata-mata puasa awam sebagaimana yang ditegaskan oleh Imam al-Ghazali. Lihat Ihya’ ‘Ulum al-Din, 1/234.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Wallahua‘lam.

[1] https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=melancap

[2] http://www.myhealth.gov.my/melancap/

 

Bertarikh: 30 Mac 2023 bersamaan 8 Ramadhan 1444H

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *