#1364: Baca Maksud al-Quran Dalam Tulisan Rumi

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri, kalau kita tak pandai baca al-Quran tapi kita membaca maksud dalam rumi, adakah pahala sama membaca al-Quran? Ini antara usaha saya untuk melipat gandakan ibadat pada malam lailatul qadar dan akhir Ramadhan ini.

Jawapan:

Waalaikumussalam w.b.t.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Pertamanya, saya mengucapkan syabas kepada saudara yang ingin melibatkan diri dalam memahami al-Quran dan membacanya. Menjawab persoalan saudara, ada dua perkara yang perlu dibezakan. 

Pertama, perintah Allah SWT kepada kita semua untuk membaca al-Quran dan terdapat nas sama ada al-Quran atau hadith yang menggalakkan kita membaca al-Quran. Firman Allah SWT:

وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا

Maksudnya: “Dan bacalah Al-Quran dengan “Tartil.”

(Surah al-Muzzammil: 4)

Kedua, memahami makna al-Quran denagn mempelajari segala maksudnya, tafsirnya serta mentadabburkan maknanya. Ini sudah tentu akan membawa kepada sebenar-benar penghayatan. Firman Allah SWT:

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا

Maksudnya: “(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?”

Surah Muhammad (24)

Menjawab persoalan saudara juga, saya katakan saudara telah mengambil yang kedua. Sebagaimana yang saya terangkan. Justeru, saya berdoa kepada Allah SWT moga-moga Allah SWT kurniakan pahala atas usaha mempelajari dan memahami al-Quran dengan sebaiknya. Akan tetapi, saudara hendaklah berusaha bersungguh-sungguh mempelajari untuk membaca al-Quran yang diturunkan dalam Bahasa Arab. 

Kami menutup dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا عَبِيْدُكَ، وَبَنُوْ عَبِيْدِكَ، وَبَنُوْ إِمَائِكَ، نَوَاصِينَا بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيْنَا حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيْنَا قَضَاؤُكَ، نَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قُلُوْبِنَا، وَنُورَ صُدُوْرِنَا، وَجِلَاءَ أَحْزَانِنَا، وَذَهَابَ هُمُوْمِنَا.

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami adalah hamba-Mu, anak kepada hamba-Mu, anak kepada hamba perempuan-Mu, ubun-ubun kami di tangan-Mu, telah berlalunya keputusan-Mu, Engkau telah berlaku adil ke atas kami dalam keputusan-Mu. Kami memohon kepada-Mu dengan setiap nama yang Engkau berikan pada diri-Mu, atau yang telah Engkau ajarkan kepada salah satu makhluk ciptaan-Mu, atau yang telah Engkau turunkan dalam kitab-Mu, atau yang telah Engkau rahsiakan dalam ilmu ghaib-Mu, untuk menjadikan al-Quran sebagai penyejuk hati kami, cahaya di dada kami, penghilang kesedihan kami, penghapus kesusahan kami.”

Bertarikh:19 April 2023 bersamaan 28 Ramadhan 1444H

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *