#729: Sengaja Batalkan Puasa dengan Makan Kemudian Berjimak

Soalan

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Adakah dikenakan kaffarah berjimak jika seseorang sengaja membatalkan puasa dengan makan, setelah itu dia melakukan jimak? Mohon penjelasan.

 

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Puasa di dalam bulan Ramadhan merupakan asas kepada rukun Islam. Allah SWT memerintahkan hamba-Nya supaya berpuasa seperti firman-Nya:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa.”

(Surah al-Baqarah: 183)

Ia merupakan salah satu daripada rukun Islam yang difardhukan ke atas setiap umat Islam. Hal ini jelas seperti mana yang disebutkan di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Umar R.Anhuma, bahawa Nabi SAW bersabda:

بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالْحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ

Maksudnya: “Terbinanya Islam itu atas lima perkara; syahadah bahawasanya tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, menunaikan haji dan puasa di bulan Ramadhan.”

Riwayat al-Bukhari (8) dan Muslim (16)

Maka jelaslah puasa Ramadhan ini adalah perkara utama di dalam Islam yang tidak boleh ditinggalkan sekiranya tidak ada sebarang keuzuran.

Hukum Membatalkan Puasa dengan Sengaja

Barang siapa yang meninggalkan kewajipan berpuasa dengan sengaja, maka ia telah meninggalkan satu rukun daripada Islam. Dan ini merupakan satu dosa yang sangat besar dan dimurkai oleh Allah SWT. Terdapat amaran yang keras sekiranya meninggalkan puasa dengan sengaja, ini seperti hadis daripada Ibnu Abbas R.A Sabda Nabi SAW:

عُرَى الْإِسْلَامِ وَقَوَاعِدُ الدِّينِ ثَلَاثَةٌ عَلَيْهِنَّ أُسِّسَ الْإِسْلَامُ مَنْ تَرَكَ مِنْهُنَّ وَاحِدَةً فَهُوَ بِهَا كَافِرٌ حَلَالُ الدَّمِ: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَالصَّلَاةُ الْمَكْتُوبَةُ وَصَوْمُ رَمَضَانَ

MaksudnyaSimpulan-simpulan Islam serta tiang-tiang agama ada tiga, atasnya dibina Islam. Sesiapa yang meninggalkan satu daripadanya dianggap kafir dan halal darahnya, iaitu mengucap syahadah, solat fardhu dan puasa Ramadan.”

Riwayat Abu Ya’la (2349)

Selain itu, ganjaran meninggalkan puasa Ramadhan tanpa sebarang rukhsah tidak akan sama dengan menggantinya pada hari yang lain. Ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, sabda Nabi SAW:

مَنْ أَفْطَرَ يَوْمًا مِنْ رَمَضَانَ مِنْ غَيْرِ رُخْصَةٍ وَلاَ مَرَضٍ لَمْ يَقْضِ عَنْهُ صَوْمُ الدَّهْرِ كُلِّهِ وَإِنْ صَامَهُ

Maksudnya: “Sesiapa yang berbuka puasa sehari daripada Ramadan tanpa sebarang rukhsah yang diizinkan Allah, nescaya tidak memadai sekalipun dia qadha’ puasa tersebut walaupun selama-lamanya.”

Riwayat al-Tirmizi (723)

Imam Ibn Hajar al-Haitami turut menyebutkan bahawa betapa besarnya kesalahan meninggalkan puasa dengan sengaja terutamanya di bulan Ramadhan. Hal ini jelas seperti yang disebutkan beliau:

الْكَبِيرَةُ الْأَرْبَعُونَ وَالْحَادِيَةُ وَالْأَرْبَعُونَ بَعْدَ الْمِائَةِ: تَرْكُ صَوْمِ يَوْمٍ مِنْ أَيَّامِ رَمَضَانَ، وَالْإِفْطَارُ فِيهِ بِجِمَاعٍ أَوْ غَيْرِهِ بِغَيْرِ عُذْرٍ مِنْ نَحْوِ مَرَضٍ أَوْ سَفَرٍ

Maksud: Dosa besar yang ke 140 dan 141, meninggalkan puasa pada salah satu hari daripada hari-hari dalam bulan Ramadhan, dan berbuka puasa padanya dengan persetubuhan atau selainnya tanpa sebarang keuzuran seperti sakit atau bermusafir.” (Lihat al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kaba’ir, 1/323)

Namun begitu, Islam masih memberikan peluang kepada umatnya yang telah terlanjur meninggalkan puasa dengan sengaja dan mempunyai kesedaran untuk bertaubat kepada Allah SWT. Maka, para fuqaha’ membahaskan hal ini di dalam perbahasan bab mengqada’ puasa bagi mereka yang meninggalkan puasa secara sengaja.

Kesalahan berbuka dengan sengaja ini sangat berat sehinggakan mazhab Imam Malik dan mazhab Imam Abu Hanifah mewajibkan kafarah dan qada’ kepada orang yang makan dan minum secara sengaja pada bulan Ramadhan.

Mazhab Imam al-Syafie dan Mazhab Imam Ahmad pula berpandangan orang yang meninggalkan puasa dengan makan atau minum secara sengaja tidak dikenakan kafarah, kerana kafarah hanya khusus kepada orang yang melakukan persetubuhan pada siang hari dalam bulan Ramadhan sahaja. Namun kedua mereka seiring bahawa puasa tetap wajib diqada’kan. (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyah, 28/60)

Hal ini turut dinyatakan oleh para fuqaha’ kontemporari tentang apa yang perlu dilakukan bagi orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja, atau melakukan kesalahan yang boleh menyebabkan puasa terbatal selain daripada persetubuhan di siang hari. Antaranya disebutkan oleh Syeikh Muhammad al-Zuhaili: “Sesiapa yang berbuka puasa ketika Ramadhan selain daripada jima’ dengan makan atau minum, atau memasukkan sesuatu (cecair atau ubat) ke dalam hidung, atau bersentuhan selain pada kemaluan kemudian terkeluar mani, atau melakukan onani, kemudian keluar mani. (Ketika melakukan semua perbuatan ini) dia berkemampuan untuk berpuasa, maka wajib qadha’, sebelum masuk bulan Ramadhan tahun seterusnya.” (Lihat al-Mu’tamad, 2/200)

Kaffarah Jimak

Kaffarah (الكفارة) dari segi bahasa bermaksud menutup. Ini kerana menutup dosa sebagai keringanan daripada Allah SWT.

Kaffarah dari segi istilah bermaksud perbuatan yang boleh menghapuskan dosa sama ada memerdekakan hamba, bersedekah atau berpuasa dengan syarat-syarat tertentu.

Para fuqaha bersepakat, sesiapa yang melakukan jimak di siang hari Ramadhan secara sengaja dan dengan ikhtiarnya sendiri maka batallah puasanya dan dikenakan kaffarah kubra ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA katanya:

بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِذْ جَاءَهُ رَجُلٌ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكْتُ. قَالَ: مَا لَكَ؟ قَالَ: وَقَعْتُ عَلَى امْرَأَتِى وَأَنَا صَائِمٌ، في رواية: في رَمَضَان. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَلْ تَجِدُ رَقَبَةً تُعْتِقُهَا؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: فَهَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَصُومَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: فَهَلْ تَجِدُ إِطْعَامَ سِتِّينَ مِسْكِينًا؟ قَالَ: لاَ. فَمَكَثَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم، فَبَيْنَمَا نَحْنُ عَلَى ذَلِكَ، أُتِىَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِفرقٍ فِيهِ تَمْرٌ. قَالَ: أيْنَ السَّائِلُ؟ فَقَالَ: أَنَا. قَالَ: خُذْهَا فَتَصَدَّقْ بِهِ. فَقَالَ: الرَّجُلُ أَعَلَى أَفْقَرَ مِنِّى يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَوَاللَّهِ مَا بَيْنَ لاَبَتَيْهَا أَهْلُ بَيْتٍ أَفْقَرُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي، فَضَحِكَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، حَتَّى بَدَتْ أَنْيَابُهُ، ثُمَّ قَالَ: أَطْعِمْهُ أَهْلَكَ

Maksudnya: “Ketika kami duduk di samping Rasulullah SAW, seorang lelaki menemui Baginda, dan berkata: “Wahai Rasulullah! Aku binasa.” Baginda bertanya: “Kenapa?” Jawabnya: “Aku telah menyetubuhi isteriku, sedangkan aku berpuasa.” Dalam riwayat yang lain, dalam bulan Ramadhan. Sabda Baginda: “Adakah kamu boleh mendapatkan hamba untuk dimerdekakan?” Jawabnya: “Tidak.” Baginda bersabda: “Adakah kamu mampu berpuasa dua bulan berturut-turut?” Jawabnya: “Tidak.” Sabda Baginda: “Adakah kamu mampu memberi makan 60 orang miskin?” Jawabnya: “Tidak.” Rasulullah SAW diam seketika. Semasa kami berkeadaan demikian, Nabi memberi sebakul tamar, lalu bersabda: “Di manakah orang yang bertanya tadi?” Lelaki itu menjawab: “Aku.” Sabda Baginda lagi: “Ambillah tamar ini dan sedekahkan.” Lelaki itu berkata: “Adakah ada orang yang lebih fakir daripadaku wahai Rasulullah? Demi Allah, tidak ada keluarga yang lebih fakir daripada keluargaku di antara Timur dan Barat Madinah ini!” Nabi SAW ketawa sehingga kelihatan giginya, lalu bersabda: “Berikan makan tamar itu kepada keluargamu.”

Riwayat al-Bukhari (1834)

Terdapat pelbagai jenis kaffarah yang telah ditetapkan syarak, seperti kaffarah sumpah, bunuh dan zihar. Adapun kaffarah yang dikenakan disebabkan membatalkan puasa dengan bersetubuh adalah dengan:

  • Memerdekakan seorang hamba
  • Berpuasa selama dua bulan berturut-turut sekiranya tiada hamba atau tidak mampu mendapatkannya
  • Memberi makan 60 orang miskin, setiap orang secupak makanan asasi negeri berkenaan.

Ia mestilah dilakukan mengikut urutan sebagaimana yang telah dijelaskan. Oleh itu, tidak boleh memilih mana-mana kaffarah kecuali sekiranya tidak mampu melakukan kaffarah yang sebelumnya. Walaupun tidak mampu melakukannya, ia tetap menjadi tanggungjawabnya dan mesti dilaksanakan apabila mampu. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/364)

Helah yang Dilarang

Helah ‘الْحِيلَةُ’ dari segi bahasa iaitu kemahiran menguruskan sesuatu perkara, seperti menukarkan sesuatu perkara kepada perkara yang lain sehinggalah mencapai matlamat dan tujuannya. (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 2/101)

Di dalam kamus dewan helah merupakan, akal, muslihat, tipu daya. Menggunakan helah serta berdalih.

Dari segi istilah helah bermaksud penggunaannya dikhususkan bagi menukarkan sesuatu perkara kepada perkara yang lain. Dan kebiasaannya digunakan mengikut keadaan dan uruf. (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 18/328)

Para fuqaha’ membahagikan helah ini kepada dua bahagian, iaitu:

Helah yang dibenarkan, penggunaannya dengan tujuan yang baik serta mempertahankan kebenaran. Penggunaan helah mestilah tidak bertentangan dengan syarak dan tidak bercanggah dengan maqasid syariah. Penggunaan helah yang bertepatan dengan syarak diterima oleh jumhur pada fuqaha’.

Helah yang diharamkan adalah penggunaannya untuk mencapai tujuan yang bertentangan dengan syarak dan memasukkan perkara yang syubhah. Ini seperti membatal dan menukarkan hukum syarak dengan meninggalkan yang wajib serta menghalalkan perkara yang haram serta bercanggah dengan maqasid syariah. (Lihat al-Mausuah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 18/330)

Berdasarkan penjelasan di atas, berbuka puasa tanpa sebarang sebab bagi tujuan untuk melakukan jimak tanpa dikenakan kaffarah di siang Ramadhan adalah termasuk dalam bentuk helah yang dilarang. Ini kerana ia bertujuan untuk melakukan perkara yang pada asalnya adalah membatalkan puasa dan dikenakan kaffarah kubra disamping caranya juga membawa kepada dosa besar kerana berbuka tanpa sebarang keuzuran syarie.

Hukum Membatalkan Puasa Dengan Sengaja kemudian melakukan Jimak

Berdasarkan permasalahan di atas para Fuqaha’ mazhab berbeza pendapat berkenaan hal ini. Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili di dalam kitabnya menyatakan: “Mengikut pandangan Syafi’iyah, sekiranya membatalkan puasa dengan makan, kemudian melakukan jimak maka tidak ada kaffarah baginya”. (Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 3/1722)

Begitu juga apa yang didatangkan oleh Imam al-Baijuri di dalam Hasyiahnya menyatakan: “Dikecualikan (Kaffarah) dengan melakukan Jimak apabila membatalkan puasanya dengan makan dan minum. Helah ini hanya menghilangkan kaffarahnya sahaja bukan menghilangkan dosanya. (Lihat Hasyiah al-Baijuri, 1/440)

Selain itu, mengikut Mazhab Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Ahmad wajib dikenakan kaffarah sekiranya membatalkan puasa dengan makan kemudian melakukan jimak. Ini kerana kewajipan berpuasa tidak gugur ke atas dirinya oleh itu larangan melakukan jimak juga tidak gugur kerana berbuka puasa di atas sebab yang tidak disyariatkan. (Lihat al-Fiqh ala al-Mazhab al-Arba’ah, 1/509-511)

Kesimpulan

Berdasarkan kepada persoalan di atas, dapat disimpulkan bahawa fuqaha’ berbeza pendapat sama ada perlu dikenakan kaffarah ataupun tidak. Dan mengikut pandangan Mazhab Syafie tidak dikenakan kaffarah kerana perbuatan jimak itu dilakukan setelah tidak lagi berpuasa. Adapun kewajipan kaffarah adalah melakukan jimak ketika masih lagi berpuasa.

Akan tetapi perbuatan membatalkan puasa dengan menggunakan helah supaya tidak dikenakan kaffarah dengan makan dan minun kemudian melakukan jimak.

Helah yang digunakan ini dikategorikan sebagai helah yang diharamkan. Ini kerana penggunaan helah bagi mencapai tujuan yang haram dengan cara yang diharamkan. Ia merupakan tindakan yang sangat dimurkai oleh Allah SWT dan sangat besar dosanya. Ini kerana berpuasa di bulan Ramadan merupakan salah satu daripada rukun Islam.

Adapun Islam tidak melarang daripada melakukan jimak pada malam bulan Ramadhan. Ini seperti yang dinyatakan di dalam al-Quran, firman Allah SWT:

أُحِلَّ لَكُمۡ لَيۡلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُم

MaksudnyaTelah di halalkan buat kalian pada malam hari puasa itu untuk bersama dengan isteri kalian.

(Surah al-Baqarah: 187)

Sekiranya ia meninggalkan kewajipan berpuasa maka ia meninggalkan satu daripada rukun Islam. Sayyid Sabiq di dalam kitabnya menukilkan kata-kata Imam al-Zahabi, katanya “Sesungguhnya barang siapa yang meninggalkan puasa Ramadan dengan sengaja adalah lebih buruk daripada perbuatan berzina dan meminum arak bahkan mereka ini diragukan keislamannya dan berkemungkinan kafir zindik” (Lihat Fiqh al-Sunnah, 1/434)

Oleh itu, bagi sesiapa yang melakukan perkara ini wajib ke atas mereka bertaubat dengan sepenuh hati, meninggalkan dosa yang dilakukan itu serta berazam tidak mengulanginya kembali. Ini seperti yang disarankan al-Kalbiy:

التَوْبَةُ النصوحُ الندمُ بالقَلْبِ، والاسْتِغْفَارُ بِالِسَانِ، والاقلاعُ بالبَدْنِ، والإِضْمَارُ عَلَى ألا يعودَ

Maksudnya: “Taubat Nasuha ialah sesal dengan hati, istighfar dengan lidah, buang perlakuan maksiat dengan tubuh badan dan berazam tidak kembali semula.” (Lihat Tafsir al-Qurtubi, 18/198)

Wallahu a’lam

Bertarikh: 25 Mac 2022 bersamaan 22 Syaaban 1443H

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *