#2862: Hikmah Berpoligami

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Sehingga sekarang saya masih memikirkan apa sebenarnya hikmah di sebalik kebenaran syarak untuk berpoligami?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

 وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Maksudnya: “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.

Surah al-Rum (21)

Sayyid Qutub dalam Fi Zilal al-Quran berkata: “Penjelasan al-Quran yang lemah lembut menggambarkan hubungan lelaki dan perempuan ini dengan gambaran yang amat menarik, seolah-olah gambaran ini diambil dari dalam lubuk hati dan perasaan: “Supaya kamu tenang tenteram bersamanya dan Dia jadikan di antara kamu rasa kemesraan dan kasih sayang.

Menjawab persoalan di atas, kami nyatakan di sini beberapa hikmah poligami berdasarkan dapatan kami dengan menekuni beberapa kitab dan ummahatul kutub, antaranya:

  • Poligami menjadi sebab untuk meramaikan ummah dan maklum ia tidak terhasil dengan ramainya kecuali berkahwin. Mereka yang berpoligami biasanya lebih ramai anak berbanding dengan yang bermonogami.
  • Terbukti menunjukkan bancian bahawa jumlah wanita jauh lebih ramai dari lelaki. Kalau seorang lelaki berkahwin dengan seorang perempuan sahaja, maka jumlah wanita yang tidak berkahwin kekal yang sudah tentu membawa mudarat kepada mereka dan juga masyarakat. Ini dapat melindungi wanita yang tidak berkahwin daripada hidup dalam fitnah dan kebatilan.
  • Ramai lelaki lebih terdedah kepada kemalangan sehingga membawa kepada kematian. Ini kerana mereka bekerja di bahagian yang berisiko seperti tentera-tentera di perbatasan perang. Hasilnya, menyebabkan ramai wanita dan kurangnya lelaki. Hal ini membawa kepada ramainya yang tidak berkahwin dan penyelesaian yang terakhir adalah keizinan berpoligami.
  • Membantu lelaki yang memiliki kekuatan syahwat luar biasa sehingga tidak cukup seorang isteri terutama ketika ada halangan yang berbentuk syariat bagi wanita seperti haid dan nifas melakukan persetubuhan yang sah. Ada di kalangan suami yang tidak mampu bertahan semasa isterinya dalam haid dan juga pantang nifas. Poligami adalah penyelesaiannya.
  • Mengelakkan zina dengan menggalakkan poligami supaya hubungan kelamin dilakukan secara sah, iaitu hubungan suami isteri. Ini kerana terdapat lelaki yang mempunyai kemampuan seks yang tinggi dan tidak memadai dengan seorang isteri. Justeru, jika dibiarkan nescaya dia akan melakukan zina atau dengan cara yang haram.
  • Memberi peluang kepada suami yang mengahwini isteri yang telah disahkan mandul mendapatkan keturunan dengan memiliki anak yang sah taraf. Begitu juga, boleh jadi isteri tidak mampu melayan suaminya kerana dengan sebab sakit yang dideritainya.
  • Membenarkan suami menjaga kebajikan dan keperluan isteri yang mengalami kecacatan seumur hidup meskipun telah berkahwin lain.
  • Mengasihi dan melindungi wanita daripada bencana dan penderitaan sebagai wanita simpanan dan alat pemuas nafsu bagi mereka yang kaya.
  • Menjamin kemaslahatan isteri yang telah meningkat usia dan melahirkan ramai anak dengan suami yang tinggal bersamanya dan masih menerima hak sebagai isteri selepas suaminya berkahwin lain.
  • Membolehkan suami yang bekerja dan tinggal di luar negara mengahwini wanita di negara tersebut sekiranya sukar membawa keluarganya bersama bagi mengelakkan hubungan haram dan timbul masalah sosial.
  • Mengahwini ibu anak yatim dan memberi perlindungan kepada anak-anak yatim tersebut daripada kejahatan dan fitnah.
  • Ada maslahat-maslahat syarak seperti untuk menguatkan hubungan antara dua keluarga yang bermusuhan. Maka, perkahwinan menjadi pendamai.

Kami akhiri dengan doa:

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”

Surah al-Furqan (74)

Bertarikh: 6 September 2023 bersamaan 20 Safar 1445

Sokong Kami

Anda Suka Artikel Ini Tekan untuk terus menyumbang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *