#3939: Pembahagian Hawa

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Benarkah hawa terbahagi kepada dua; terpuji dan tercela?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Mengikut hawa nafsu dan tenggelam di dalam syahwat serta mencari kelazatan dunia adalah satu kerugian dan juga kezaliman buat diri. Sibuk mencari nikmat dunia tanpa menghiraukan halal dan haram yang telah ditetapkan adalah contoh yang mudah dalam seseorang mendahulukan hawa nafsunya. Firman Allah SWT:

فَأَمَّا مَن طَغَى وَاثَرَ الحَيَوةَ الدُّنْيَا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى

Maksudnya: “Maka (dapatlah masing-masing mengetahui kesudahannya): adapun orang yang melampau (perbuatan derhakanya), serta ia mengutamakan kehidupan dunia semata-mata, maka sesungguhnya neraka Jahanamlah tempat kediamannya.”

(Surah Al-Naazi’aat: 37-39)

Ibadah itu adalah taat dan patuh. Mereka yang menurut hawa nafsu mereka bermakna telah menjadi hamba kepada hawa nafsunya sendiri. Sesungguhnya hawa nafsu akan sentiasa bersama manusia sehingga ia dapat menguasai manusia tersebut. Maka jadilah segala tindak- tanduknya mengikut hawa nafsu. Manusia akan mengikuti bisikan hawa nafsunya sendiri meskipun pada asalnya bercanggah dengan fikiran dan akalnya.

Begitulah halnya orang yang menuruti hawa nafsu. Mereka menutup telinga serta penglihatan mereka dari mendengar dan melihat kebenaran. Sentiasa berada di dalam kesesatan. Kata Ibn ‘Abbas R.Anhuma: “Hawa nafsu itu adalah tuhan yang di sembah di bumi”. kemudian beliau membacakan firman Allah SWT:

أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ

Maksudnya: “Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipuja lagi ditaati?”

(Surah Al-Furqan: 43)

Rasulullah SAW pernah bersabda.

ما تَحتَ ظِلِّ السَّمَاءِ مِنْ إِلَهِ يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَعْظَمُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مِنْ هَوَى مُتَّبَعٍ

Maksudnya: “Tidak ada di bawah naungan langit, tuhan yang disembah melainkan Allah, yang paling banyak dosanya selain hawa nafsu.”

Riwayat Al-Tabarani di dalam al-Mu’jam al-Kabir (7502) dan Ibn Abi ‘Asim di dalam Al-Sunnah (3)

(Lihat Syarah Hadis 40, hlm. 428-430)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا مُنْكَرَاتِ الأَخْلاَقِ ، وَالأَهْوَاءِ ، وَالأَسْوَاءِ  وَالأَدْوَاءِ

Maksudnya:  “Ya Allah, jauhkanlah kami daripada akhlak yang mungkar, hawa nafsu, juga dari segala keburukan serta dari penyakit-penyakit yang membawa kepada kebinasaan.”

Bertarikh: 27 Oktober 2023 bersamaan 12 Rabiulakhir 1445 H

Sokong Kami

Anda Suka Artikel Ini Tekan untuk terus menyumbang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *