#650: Solat Qabliyah dan Ba’diyah Jumaat

Soalan

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Mohon penjelasan berkenaan kedudukan solat Qabliyah dan Ba’diyah Jumaat? Terima kasih.

Jawapan

Waalaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Pada asasnya, terdapat nas yang menyebutkan tentang fadhilat Jumaat di mana terkandung di dalamnya seruan untuk mendirikan solat sunat sebelum Jumaat.

Hal ini jelas sekiranya kita meneliti hadith yang diriwayatkan oleh Salman al-Farisi, bahawa Nabi SAW bersabda:

مَنِ اغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ، وَتَطَهَّرَ بِمَا اسْتَطَاعَ مِنْ طُهْرٍ، ثُمَّ ادَّهَنَ أَوْ مَسَّ مِنْ طِيبٍ، ثُمَّ رَاحَ فَلَمْ يُفَرِّقْ بَيْنَ اثْنَيْنِ، فَصَلَّى مَا كُتِبَ لَهُ، ثُمَّ إِذَا خَرَجَ الإِمَامُ أَنْصَتَ، غُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ الأُخْرَى

Maksudnya: “Sesiapa yang mandi pada hari jumaat, bersuci dengan apa yang termampu untuk bersuci, kemudian meminyakkan (rambut) atau memakai wangian, kemudian dia pergi tanpa dia melangkah dengan paksaan di antara dua orang, kemudian dia mendirikan solat seperti mana yang diperintahkan kepadanya, kemudian apabila keluar imam (untuk berkhutbah) dia berdiam diri, maka diampunkan dosanya, di antara jumaat itu dengan jumaat yang lalu.”

Riwayat al-Bukhari (910)

Maka dalam isu yang ditanyakan, persoalan ini timbul bertitik tolak daripada khilaf yang berlaku di antara para ulama’ berkaitan solat sunat sebelum Jumaat. Hal ini diperbahaskan sama ada solat sunat ini termasuk di dalam sunat rawatib iaitu solat sunat yang telah ditetapkan untuk sebelum dan selepas solat fardhu. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, Qism al-Ibadah, hlm. 284)

Solat Sunat Sebelum Jumaat (Qabliyah)

Mengenai solat sunat sebelum solat Jumaat, terdapat dua kemungkinan:

Pertama: Ia adalah solat sunat mutlak, hukumnya sunat. Waktu perlaksanaannya berakhir ketika imam mula berkhutbah.

Kedua: Ia adalah solat sunat Qabliyyah Jumaat. Namun, para ulama berbeza pendapat tentangnya:

  1. Solat Qabliyyah Jumaat adalah sunat. Ini adalah pendapat Imam Abu Hanifah, Syafi’yyah (menurut pendapat yang dalilnya lebih kuat) dan Hanabilah (dalam riwayat yang tidak masyhur).

Imam al-Khatib al-Syarbini berkata:

وَبَعْدَ الْجُمُعَةِ أَرْبَعٌ، وَقَبْلَهَا مَا قَبْلَ الظُّهْرِ

Maksudnya: “Dan selepas jumaat empat rakaat, dan sebelumnya (jumaat) seperti mana sebelum zohor.” (Lihat al-Mughni al-Muhtaj, 91/220)

Ibn ‘Abidin berkata:

وسُنَّ مُؤَكَّدًا أربعٌ قبلَ الظُّهر، وأربعٌ قبلَ الجمعة، وأربعٌ بعدَها

Maksudnya: “Disunatkan secara mu’akkad empat rakaat sebelum Zohor, empat rakaat sebelum Jumaat, dan empat rakaat selepasnya.” (Lihat al-Radd al-Mukhtar ‘ala al-Dur al-Mukhtar, 1/452)

  1. Solat Qabliyyah Jumaat tidak disunatkan. Ia adalah pendapat Imam Malik, dan sebahagian Hanabilah (dalam riwayat yang masyhur).

Pendapat yang mengatakan tidak ada solat sunat ratib sebelum Jumaat antaranya merupakan pendapat Mazhab al-Maliki di mana mereka mengatakan bahawa tidak ada solat sunat khusus yang datang bersama dengan solat fardhu (sebelum atau selepas), namun tidak menghalang untuk melakukan solat sunat secara mutlak. (Lihat ‘Aqd Jawahir al-Tsaminah, 1/133)

Begitu juga pendapat Mazhab al-Hanbali sepertimana disebut oleh Ibn Rajab al-Hanbali: Dan telah berkata bilangan yang besar daripada ulama’kami yang mutaakhir; ianya bukanlah solat sunat ratibah, ia hanyalah sesuatu yang disunatkan sahaja.” (Lihat Fath al-Bari Syar Sahih al-Bukhari li Ibn Rajab al-Hanbali, 8/333)

Walaupun begitu, bagi sesiapa yang ingin melakukannya sebelum solat Jumaat, ia adalah amat baik sepertimana disebut dalam Mazhab Syafie.

Solat Sunat Selepas  Jumaat (Ba’diyah)

Adapun berkenaan solat sunat selepas Jumaat, maka para ulama bersepakat mengatakan bahawa solat sunat selepas Jumaat adalah sunat dan termasuk Rawatib Ba’diyah Jumaat. Hal ini berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

إذا صَلّى أحَدُكُمُ الجُمُعَةَ فَلْيُصَلِّ بَعْدَها أرْبَعًا.

Maksudnya: “Jika salah seorang di antara kamu solat Jumaat, hendaklah solat empat rakaat sesudahnya.”

Riwayat Muslim (881)

Wallahu a’lam

Bertarikh: 5 Mac 2022 bersamaan 2 Syaaban 1443H

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *