#3495: Maksud Perawi al-Matruk

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh saya tahu berkenaan perawi matruk atau perawi yang ditinggalkan?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Ibn Hajar al-’Asqalani mendefinisikan perawi matruk berkata: “Apa yang menyebabkan tohmahan kepada perawi dengan penipuan (الكذب). (Lihat Nuzhah al-Nazr, hlm. 89)

Beliau ketika menafsirkan perkataan tohmahan (الإتهام) yang dimaksudkan itu dalam menyatakan sebab-sebab perawi dikritik berkata: “Kritikan itu berlaku sama ada:

  • Perawi itu pernah berdusta dalam hadith;
  • Perawi itu ditohmah dengan penipuan dalam hadith: Iaitu hadith itu tidak diriwayatkan kecuali melalui arahnya, dan hadith tersebut telah menyelisihi kaedah-kaedah yang diketahui, begitu juga bagi perawi yang dikenali dengan penipuan ketika dia berbicara walaupun ia tidak terzahir ketika mana dia meriwayatkan hadith Nabi SAW. (Lihat Nuzhah al-Nazr, hlm. 85)

Tohmah (الإتهام) di sisi al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani berdasarkan zahir nas ini terbahagi kepada dua:

  1. Perawi yang menyendiri (تفرد) dalam meriwayatkan hadith dan hadith itu menyelisihi kaedah-kaedah yang diketahui.
  2. Perawi yang menyendiri (تفرد) dalam meriwayatkan hadith dan dia dikenali sebagai penipu ketika berbicara dengan manusia.

Kedua-dua pembahagian ini, iaitu yang bersendiri dengan menyelisihi kaedah-kaedah umum, dan yang bersendiri dalam keadaan dia merupakan orang yang berdusta dalam ceritanya kepada manusia. Setiap orang daripada kedua ini ialah perawi yang ditohmah oleh al-Hafiz ibn Hajar, dan orang yang ditohmah ini adalah mereka yang meriwayatkan hadith yang matruk.

Hal ini disebabkan oleh peraturan dan kaedah umum yang diketahui dalam agama. Maka, perawi yang menjadi bersendiri dengan hadith itu dapat dianggap dengan sangkaan sebagai orang yang menyeleweng dan memalsukan.

Demikian juga, seseorang yang dikenali sebagai pembohong dalam berbicara kepada manusia dan bersendiri dengan hadith nabawi yang tidak diketahui oleh orang lain, dia juga ditohmah dan dianggap membuat hadith palsu.

Istilah “alMatruk” dalam Kalangan Ulama’ Terdahulu (Mutaqaddimin).

Sesiapa yang mengkaji ucapan ulama jarh wa ta’dil akan mendapati mereka sering menggunakan istilah “matruk” terhadap para perawi hadith. Apakah maksud mereka dengan istilah ini? Adakah “matruk” bagi mereka sama dengan yang diistilahkan oleh al-Hafiz ibn Hajar? Atau ia hanya sama dalam perkataan sahaja?

Imam ibn Abi Hatim merujuk kepada Imam Abdul Rahman bin Mahdi dan dia berkata: “Syu’bah ditanya: Bilakah seseorang harus meninggalkan hadith seorang perawi? Beliau menjawab:

  1. Apabila dia menceritakan sesuatu yang tidak diketahui oleh yang diketahui.
  2. Apabila kesalahan terlalu banyak.
  3. Apabila dia dituduh berdusta.
  4. Apabila dia meriwayatkan hadith yang salah dengan disetujui oleh banyak orang, dia tidak menuduh dirinya sendiri, dan dia meninggalkannya; maka dia menarik kembali periwayatannya. (Lihat al-Jarh wa al-Ta’dil, 2/32)

Ini adalah istilah ulama’ yang terdahulu terhadap “matruk,” dan jelas bahawa ia lebih meluas daripada istilah yang digunakan oleh al-Hafiz ibn Hajar. Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ ، وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ، وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ ، وَمِنْ دَعْوَةٍ لَا يُسْتَجَابُ لَهَا

Maksudnya: “Ya Allah! Kami berlindung dengan-Mu daripada ilmu yang tidak bermanfaat, daripada hati yang tidak khusyuk, daripada nafsu yang tidak puas, dan daripada doa yang tidak diterima.”

Bertarikh: 13 Oktober 2023 bersamaan 28 Rabiulawwal 1445

Sokong Kami

Anda Suka Artikel Ini Tekan untuk terus menyumbang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *