#4724: Siapakah Wudd, Suwa’, Yaghuth, Ya’uq dan Nasr Sebagaimana Disebut dalam Surah Nuh

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Boleh terangkan kepada kami, siapakah merekah ini, yang terdiri daripada Wudd, Suwaq, Yaghuth, Ya’uq dan Nasr Sebagaimana Disebut dalam Surah Nuh?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Firman Allah SWT:

وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا (23) وَقَدْ أَضَلُّوا كَثِيرًا ۖ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا ضَلَالًا

Maksudnya: “Dan (ketua-ketua) mereka (menghasut dengan) berkata: `Jangan kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu, terutama (penyembahan) Wadd, dan Suwaa’, dan Yaghuth, dan Ya’uuq, serta Nasr. (23) “Dan sesungguhnya ketua-ketua itu telah menyesatkan kebanyakan (dari umat manusia); dan (dengan yang demikian) janganlah Engkau (wahai Tuhanku) menambahi orang-orang yang zalim itu melainkan kesesatan jua”.

(Surah Nuh: 23-24)

Al-Syaukani berkata: Ini merupakan nama-nama orang soleh yang hidup pada tempoh masa antara Nabi Adam dan Nabi Nuh, namun kemudian kaum Nabi Nuh membuat patung mereka di tempat-tempat ibadah mereka. Seterusnya datang generasi setelah mereka, dan Iblis membisikkan kepada mereka: “orang-orang sebelum kamu dahulu menyembah patung-patung ini, maka sembahlah ia.” Maka mereka menyembahnya, sehingga itulah pertama kali berlakunya penyembahan berhala. Lalu patung-patung itu sampai di semenanjung Arab dan disembah oleh sebahagian kabilah. (Lihat Fath al-Qadir, 3/224)

Menjawab persoalan di atas, kami katakan sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas R.A, katanya:

صَارَتِ الأَوْثَانُ الَّتِي كَانَتْ فِي قَوْمِ نُوحٍ فِي العَرَبِ بَعْدُ أَمَّا وَدٌّ كَانَتْ لِكَلْبٍ بِدَوْمَةِ الجَنْدَلِ، وَأَمَّا سُوَاعٌ كَانَتْ لِهُذَيْلٍ، وَأَمَّا يَغُوثُ فَكَانَتْ لِمُرَادٍ، ثُمَّ لِبَنِي غُطَيْفٍ بِالْجَوْفِ، عِنْدَ سَبَإٍ، وَأَمَّا يَعُوقُ فَكَانَتْ لِهَمْدَانَ، وَأَمَّا نَسْرٌ فَكَانَتْ لِحِمْيَرَ لِآلِ ذِي الكَلاَعِ، أَسْمَاءُ رِجَالٍ صَالِحِينَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ، فَلَمَّا هَلَكُوا أَوْحَى الشَّيْطَانُ إِلَى قَوْمِهِمْ، أَنِ انْصِبُوا إِلَى مَجَالِسِهِمُ الَّتِي كَانُوا يَجْلِسُونَ أَنْصَابًا وَسَمُّوهَا بِأَسْمَائِهِمْ، فَفَعَلُوا، فَلَمْ تُعْبَدْ، حَتَّى إِذَا هَلَكَ أُولَئِكَ وَتَنَسَّخَ العِلْمُ عُبِدَتْ.

Maksudnya: “Patung-patung berhala yang ada di kalangan kaum Nuh pada masa lalu (turut) menjadi sembahan orang-orang Arab yang datang kemudiannya. Wadd milik suku Kalb di Daumatul Jandal, Suwa‘ pula milik suku Huzail, Yaghuth milik suku Murad, kemudian kepada Bani Ghutaif di Jurf berdekatan Saba’, adapun Ya‘uq pula milik suku Hamdan, dan Nasr milik suku Himyar, keturunan Ali Zi al-Kala‘. Nama-nama (berhala itu adalah nama) beberapa orang lelaki soleh daripada kaum Nabi Nuh. Setelah mereka meninggal, syaitan mengilhamkan kepada kaum mereka: ‘Hendaklah kalian membuat patung-patung pada majlis-majlis tempat mereka duduk, dan namakanlah mereka dengan nama-nama (sebenar) mereka.’ Mereka pun melakukannya dan patung-patung itu tidak disembah (pada awalnya). Sehingga setelah generasi itu meninggal dan ilmu (tentang asal-usul berhala) telah hilang maka patung-patung tersebut disembah.”

Riwayat al-Bukhari (4920)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَّ حَقًّا، وَارْزُقْنَا اتِّبَاعَهُ، وَأَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلًا، وَارْزُقْنَا اجْتنِاَبَهُ، وَلَا تَجْعَلْهُ مُلْتَبِسًا عَلَيْنَا فَنَضِلَّ، وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Maksudnya: “Ya Allah, tunjukkanlah kepada kami kebenaran itu sebagai kebenaran, dan rezekikanlah kepada kami untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah kepada kami kebatilan itu sebagai kebatilan dan rezekikanlah kepada kami untuk menjauhinya, dan jangan jadikannya terkeliru atas kami sehingga kami sesat. Dan jadikanlah kami sebagai pemimpin bagi orang yang bertaqwa. (Lihat Mazahib Ahl al-Sunnah oleh Ibn Syahin, no. 38, hlm 40;  Tafsir Ibn Kathir, 3/75)

Sokong Kami

Anda Suka Artikel Ini Tekan untuk terus menyumbang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *