Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh terangkan kepada kami, sejarah Abu Darda’ dan hadith yang diriwayatkannya serta hikmahnya?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

Maksudnya: “Nabi Muhammad (SAW) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka – dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki – dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.

(Surah al-Fath: 29)

Syeikh Mahmud al-Misri menyebut dalam kitabnya Ashab al-Rasul SAW (2/330-350) seperti berikut:

Abu al-Darda’ adalah seorang imam, teladan, dan Qadhi Damsyik serta merupakan sahabat yang dihormati oleh Rasulullah SAW. Beliau dikenal sebagai sosok bijaksana dan ketua di kalangan para penghafal al-Quran di Damsyik. Beliau termasuk antara mereka yang mengumpulkan al-Quran semasa hayat Rasulullah SAW. Abu al-Darda’ berada di barisan hadapan dalam kalangan penghafal al-Quran di Damsyik pada masa pemerintahan Khalifah ‘Uthman R.A.

Keislamannya

Abu al-Darda’ dan ‘Abdullah bin Rawahah, kedua-duanya adalah sahabat yang akrab dan memiliki kasih sayang antara satu sama lain, meskipun pada mulanya mereka berpegang kepada ajaran jahiliyah. Ketika Islam hadir, ‘Abdullah bin Rawahah segera memeluk agama tersebut, sedangkan Abu al-Darda’ masih belum menerima hidayah dan berpaling daripadanya.

Hari-hari berlalu, namun Abu al-Darda’ masih berada dalam kesyirikannya. Suatu hari, seperti biasa, beliau berangkat ke kedai untuk berniaga. Selepas itu, beliau pulang dengan rasa rindu untuk melihat berhala yang biasa disembahnya. Namun, apabila sampai di rumah, beliau dikejutkan dengan pemandangan yang tidak disangka-sangka. Berhala yang disayanginya telah dipecahkan oleh ‘Abdullah bin Rawahah dan Muhammad bin Maslamah ketika ketiadaannya di rumah.

Beliau mengumpulkan serpihan berhala itu dan berkata dengan penuh kekecewaan, “Celakalah engkau! Mengapa engkau tidak dapat mempertahankan dirimu? Mengapa engkau tidak dapat melindungi dirimu sendiri?” Lantas isterinya, Ummu al-Darda’, berkata, “Jika berhala ini benar-benar dapat memberikan manfaat atau melindungi seseorang, tentu ia akan membela dirinya sendiri.”

Mendengar kata-kata isterinya, Abu al-Darda’ pun sedar. Beliau meminta air untuk mandi, lalu beliau membersihkan diri dan mengenakan pakaian yang bersih sebelum pergi menghadap Rasulullah SAW. Ketika ‘Abdullah bin Rawahah melihat beliau datang, dia berkata, “Wahai Rasulullah, ini adalah Abu al-Darda’. Saya yakin beliau datang untuk menemui kita.” Rasulullah SAW menjawab, “Sesungguhnya beliau datang untuk memeluk Islam. Tuhanku telah berjanji bahawa Abu al-Darda’ akan menerima Islam.”

Sejak cahaya Islam menyinari hatinya, Abu al-Darda’ tidak pernah jauh dari Rasulullah SAW walau seketika. Beliau hidup sepenuh hati dalam Islam, secara zahir dan batin. Abu al-Darda’ menerjemahkan ajaran al-Quran dalam kehidupan hariannya yang boleh disaksikan oleh orang ramai, sehingga mereka dapat melihat dan memahami Islam melalui akhlak dan amalan beliau.

Menurut Sa’id bin ‘Abdul ‘Aziz, Abu al-Darda’ memeluk Islam pada waktu Perang Badar dan turut serta dalam Perang Uhud. Ketika itu, Rasulullah SAW menyuruhnya mengusir musuh yang berada di atas bukit, dan beliau melakukannya dengan seorang diri. Walaupun beliau agak lewat memeluk Islam, namun sumbangannya sangat besar kepada agama ini. (Lihat al-Mustadrak, 3/336; 13/370)

Kezuhudan Abu al-Darda’ di Dunia

Ada orang bertanya kepada Abu al-Darda’, “Mengapa engkau tidak berpuisi? Semua lelaki Ansar memiliki puisi sendiri.” Beliau menjawab, “Aku juga pernah berpuisi. Maka dengarkanlah:

Seseorang ingin cita-citanya tercapai,

Namun Allah menentukan yang lain;

Orang berkata tentang hartanya, manfaatnya,

Namun takwa kepada Allah jualah yang paling bermanfaat.

Ini bukan sekadar kata-kata tanpa amalan dalam kehidupan. Sebaliknya, Abu al-Darda’ menghayati setiap kata itu dengan sepenuh hati, lalu beralih kepada ibadah dan menuntut ilmu. Beliau yang dahulunya seorang pedagang besar, kemudian merasa perniagaan melalaikan dirinya daripada ketaatan kepada Allah, lalu meninggalkannya.

Kata Abu al-Darda’, “Sebelum Nabi diutus, aku sudah berniaga. Apabila Islam datang, aku cuba mengimbangi perniagaan dan ibadah, namun ternyata kedua-duanya tidak boleh bergabung. Lalu aku tinggalkan perniagaan dan fokus pada ibadah.” (Menurut al-Haithami dalam Majma’ al-Zawa’id, 9/367, ia diriwayatkan oleh al-Tabarani dan para perawinya adalah perawi kitab al-Sahih).

Imam al-Zahabi berkata, “Pada pendapatku, yang paling utama adalah menggabungkan antara perniagaan, ibadah, dan jihad, sebagaimana dilakukan oleh para sahabat seperti Abu Bakar al-Siddiq dan ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf. Namun, sifat dan kemampuan manusia berbeza-beza. Ada yang mampu menggabungkannya dan ada yang memberi tumpuan sepenuhnya kepada ibadah.” (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, 2/338)

Namun, Abu al-Darda’ hanya menyibukkan diri dengan ibadah sehingga beliau lupa akan hak dirinya dan hak isterinya, Ummu al-Darda’, terhadap kehidupan dunia. Nabi telah mempersaudarakan antara Salman al-Farisi dan Abu al-Darda’. Suatu ketika, Salman datang menziarahi Abu al-Darda’ dan mendapati isteri beliau dalam keadaan lusuh. Salman pun bertanya, “Apa yang terjadi padamu?” Ummu al-Darda’ menjawab, “Sesungguhnya suamiku tidak lagi menghiraukan kehidupan dunia; dia menghabiskan malam dengan solat dan siangnya dengan puasa.”

Lalu Salman berkata kepada Abu al-Darda’:

إِنَّ لِجَسَدِكَ عَلَيْكَ حَقًّا وَلِرَبِّكَ عَلَيْكَ حَقًّا وَلِأَهْلِكَ عَلَيْكَ حَقًّا صُمْ وَأَفْطِرْ وَصَلِّ وَأْتِ أَهْلَكَ وَأَعْطِ كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ

Maksudnya: “Sesungguhnya tubuhmu mempunyai hak ke atas dirimu, Tuhanmu berhak ke atasmu, dan keluargamu juga berhak ke atasmu. Berpuasa dan berbukalah, solatlah, serta berikan hak kepada setiap yang berhak.”

Ketika waktu subuh hampir tiba, Salman berkata, “Sekarang, bangunlah jika engkau mahu.” Mereka berdua pun bangun dan menunaikan solat subuh bersama-sama. Abu al-Darda’ kemudian menceritakan hal ini kepada Nabi SAW, lalu Baginda bersabda:

يَا أَبَا الدَّرْدَاءِ! إِنَّ لِجَسَدِكَ عَلَيْكَ حَقّاً مِثْلَ مَا قَالَ لَكَ سَلْمَانُ

Maksudnya: “Wahai Abu al-Darda’, sesungguhnya tubuhmu mempunyai hak ke atas dirimu, sebagaimana yang dikatakan oleh Salman kepadamu.” (Riwayat al-Bukhari, 4/182)

Diriwayatkan bahawa pada malam yang sangat dingin, beberapa orang menumpang di rumah Abu al-Darda’. Beliau menghantar makanan kepada mereka tetapi tidak menyediakan selimut. Mereka bertanya, “Kenapa engkau tidak menyediakan selimut bagi kami?” Abu al-Darda’ menjawab, “Kami telah sediakan semua kelengkapan kami untuk rumah di akhirat. Di hadapan kita ada rintangan yang sukar, dan sesiapa yang melalui rintangan itu dengan beban ringan adalah lebih baik daripada yang membawa beban berat.” (Lihat Sifat al-Safwah, 1/266)

Untaian Kata Yang Terjalin Indah

Abu al-Darda’ merupakan salah seorang bijaksana umat ini. Antara nasihat dan kata-katanya yang penuh hikmah, yang wajar diabadikan dalam hati dengan tinta emas adalah seperti berikut:

  • Diriwayatkan daripada ‘Aun bin ‘Abdullah, katanya, “Aku pernah bertanya kepada Ummu al-Darda’, ‘Apakah ibadah yang paling kerap dilakukan oleh Abu al-Darda’?’ Beliau menjawab, ‘Merenung dan mengambil pengajaran.'”
  • Diriwayatkan juga daripada Abu al-Darda’, bahawa beliau berkata, “Merenung sejenak itu lebih baik daripada bersolat sepanjang malam.”
  • Ada orang bertanya kepada Abu al-Darda’—yang terkenal tidak pernah lelah berzikir—”Berapa banyak zikir yang engkau lakukan setiap hari?” Beliau menjawab, “Seratus ribu kali, kecuali jika jariku tersalah kira.”
  • Beliau juga pernah berkata, “Seseorang belum dianggap faqih yang sebenar hingga dia marah terhadap manusia hanya kerana Allah. Kemudian, dia bermuhasabah dan lebih marah kepada dirinya sendiri.”
  • Abu al-Darda’ berkata lagi, “Aku menemui orang yang seperti daun tanpa duri, namun di pagi hari mereka telah menjadi duri tanpa daun. Jika kamu menegur mereka, mereka akan membalas dengan teguran, dan jika kamu biarkan mereka, mereka tidak akan membiarkan kamu.” Mereka bertanya, “Jadi, apakah yang harus kami lakukan?” Beliau menjawab, “Pinjamkan sedikit kehormatanmu untuk menghadapi hari ketika kamu akan memerlukannya.”
  • Ada seseorang datang menemui Abu al-Darda’ dan berkata, “Berilah aku nasihat.” Beliau menjawab, “Ingatlah Allah ketika kamu dalam kesenangan, nescaya Dia akan mengingatimu ketika kamu dalam kesusahan. Jika engkau mengenang orang-orang yang telah meninggal dunia, maka anggaplah dirimu seperti salah seorang daripada mereka. Bila engkau melihat sesuatu dari harta dunia, ingatlah bagaimana akhirnya ia akan musnah.”
  • Abu al-Darda’ menulis sepucuk surat kepada Maslamah bin Makhlad, “Semoga kesejahteraan sentiasa bersamamu. Amma ba’du, sesungguhnya apabila seorang hamba bermaksiat kepada Allah, maka Allah akan membencinya. Apabila Allah membencinya, Dia membuat manusia juga membenci hamba tersebut.”
  • Abu Wa’il berkata bahawa Abu al-Darda’ berkata, “Sesungguhnya aku menyuruhmu melakukan sesuatu, walaupun aku sendiri tidak melakukannya. Namun, aku berharap Allah mengurniakanku pahala kerana perintah itu.”
  • Abu al-Darda’ juga pernah berkata, “Mengapa aku lihat para ulama kamu semakin berkurang, sedangkan orang yang jahil enggan belajar? Belajarlah, kerana ulama dan penuntut ilmu itu adalah dua rakan seiring dalam memperoleh pahala.”
  • Beliau turut berkata, “Engkau tidak akan menjadi ulama sehingga menjadi penuntut ilmu dahulu, dan engkau tidak akan menjadi penuntut ilmu melainkan dengan mengamalkan apa yang engkau ketahui. Hal yang paling aku takutkan ialah jika aku dihentikan pada Hari Kiamat untuk dihisab, kemudian dikatakan kepadaku, ‘Engkau tidak mengerjakan apa yang engkau perintahkan.'”
  • Abu al-Darda’ berkata, “Celakalah orang yang tidak mengetahui (berilmu) sekali. Dan celakalah pula tujuh kali bagi orang yang mengetahui tetapi tidak mengamalkannya.”
  • Beliau juga berkata, “Sekiranya aku lupa satu ayat dan tiada sesiapa yang mengingatkanku kecuali seorang lelaki di Bark al-Ghumad, pasti aku akan pergi menemuinya.”
  • Diriwayatkan daripada Syurahbil, bahawa apabila Abu al-Darda’ melihat jenazah, beliau berkata, “Pergilah di pagi hari, kerana kami akan menyusul di waktu petang. Dan pergilah di waktu petang, kerana kami akan menyusul di waktu pagi. Inilah peringatan yang amat menyentuh, dan kelalaian kita begitu cepat. Cukuplah kematian sebagai peringatan, dan orang-orang pergi satu demi satu, akhirnya yang tinggal tiada lagi harapan.”
  • Abu al-Darda’ pernah berdoa, “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada hati yang terpecah-belah.” Ada yang bertanya, “Apakah maksud hati yang terpecah-belah itu?” Beliau menjawab, “Hati yang terpecah kerana harta diletakkan di setiap sudut.”
  • Diriwayatkan juga daripada Abu al-Darda’, bahawa beliau berkata, “Mohonlah perlindungan Allah daripada kekhusyukan orang munafik.” Ada yang bertanya, “Apakah kekhusyukan orang munafik itu?” Beliau menjawab, “Jasadnya tampak khusyuk, tetapi hatinya tidak.”
  • Abu al-Darda’ berkata, “Jika bukan kerana tiga perkara, aku tidak ingin tinggal di dunia ini: Dahaga di siang yang terik, sujud di malam hari, dan bergaul dengan orang yang memelihara perkataan seperti mereka memilih buah yang baik-baik.”

Kedudukan Abu al-Darda’ di Hati Para Sahabat

Abu al-Darda’ memiliki kedudukan yang istimewa dalam kalangan sahabat Rasulullah SAW. Diriwayatkan daripada Makhul, bahawa beliau berkata, “Para sahabat sering menyebut, ‘Orang yang paling penyayang dalam kalangan kami ialah Abu Bakar; orang yang paling berani menyatakan kebenaran ialah ‘Umar; orang yang paling dipercayai ialah Abu ‘Ubaidah; orang yang paling arif tentang halal dan haram ialah Mu’az; orang yang paling fasih bacaannya ialah Ubai; dan orang yang memiliki ilmu yang mendalam ialah Ibn Mas’ud. Kemudian, kesemua mereka diikuti oleh ‘Uwaimir, iaitu Abu al-Darda’, yang terkenal dengan kebijaksanaannya.” (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, 2/341)

Menurut Ibn Ishaq, “Para sahabat berkata, ‘Orang yang paling mengamalkan ilmu yang dipelajarinya ialah Abu al-Darda’.” (Lihat Tarikh al-Bukhari, 9/77)

Diriwayatkan daripada Yazid bin ‘Umairah bahawa ketika ajal Mu’az semakin hampir, orang ramai berkata kepadanya, “Berilah wasiat kepada kami.” Mu’az berkata, “Sesungguhnya ilmu dan iman berada pada tempatnya. Sesiapa yang mencarinya akan menemukannya. Maka, carilah ilmu pada empat orang: ‘Uwaimir Abu al-Darda’, Salman al-Farisi, ‘Abdullah bin Mas’ud, dan ‘Abdullah bin Sallam, yang dahulunya seorang Yahudi tetapi kemudiannya memeluk Islam.” (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, 2/343)

Abu Dzar pernah berkata kepada Abu al-Darda’, “Tidaklah bumi ini memikul dan langit ini menaungi seseorang yang lebih berilmu daripadamu, wahai Abu al-Darda’.”

Diriwayatkan daripada Masruq bahawa beliau berkata, “Aku mendapati ilmu para sahabat terkumpul dalam enam orang: ‘Umar, ‘Ali, Ubai, Zaid, Abu al-Darda’, dan Ibn Mas’ud. Kemudian, ilmu mereka berkumpul pada ‘Ali dan ‘Abdullah.”

Khalid bin Ma’dan pula menyatakan bahawa Ibn Umar berkata, “Ceritakanlah kepada kami tentang dua orang yang bijaksana.” Lalu ada yang bertanya, “Siapakah dua orang bijaksana itu?” Beliau menjawab, “Mu’az dan Abu al-Darda’.”

Diriwayatkan daripada Yazid bin Mu’awiyah bahawa beliau berkata, “Sesungguhnya Abu al-Darda’ termasuk dalam kalangan ulama yang mahir dalam bidang fiqah dan dapat memberikan solusi kepada permasalahan yang dihadapi.”

Rasa Takut Abu al-Darda’ Terhadap Perbuatan Zalim

Ketika memegang jawatan hakim, Abu al-Darda’ amat takut untuk melakukan sebarang bentuk kezaliman. Seperti yang diriwayatkan daripada Yahya bin Sa’id, beliau berkata, “Apabila Abu al-Darda’ membuat keputusan terhadap dua pihak yang bersengketa, kemudian mereka berpaling daripadanya, beliau akan memanggil mereka semula sambil berkata, ‘Kembalilah kepadaku, dan nyatakan semula kes kamu berdua.’” (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, 2/351)

Semangat Abu al-Darda’ dalam Menjalin Persaudaraan yang Ikhlas

Menurut riwayat Ummu al-Darda’, beliau berkata, “Abu al-Darda’ mempunyai tiga ratus enam puluh sahabat yang beliau kasihi semata-mata kerana Allah, dan mereka selalu didoakannya dalam solat.” Kemudian aku membicarakan hal itu dengannya, lalu beliau berkata, “Sesungguhnya, apabila seorang lelaki mendoakan saudaranya tanpa pengetahuannya, Allah akan mengutus dua malaikat untuk mendoakannya pula dengan berkata, ‘Dan untukmu juga seperti itu.’ Tidakkah aku ingin malaikat turut mendoakan untukku?”

Apabila beliau melihat seorang Muslim melakukan dosa, beliau akan menolongnya untuk kembali kepada Allah dan tidak menyerahkannya kepada syaitan yang membuatnya putus asa daripada rahmat Allah. Menurut riwayat Abu Qilabah, ketika Abu al-Darda’ melewati seorang lelaki yang melakukan dosa, beberapa orang telah mencerca lelaki itu. Maka berkatalah beliau, “Bagaimana pandangan kamu semua jika kamu semua menemukannya dalam sebuah perigi, tidakkah kamu akan mengeluarkannya?” Mereka menjawab, “Tentu.” Beliau berkata, “Janganlah kamu mencerca saudara kamu ini. Pujilah Allah yang telah menyelamatkan kamu dari perbuatan itu.” Mereka bertanya, “Tidakkah engkau membencinya?” Beliau menjawab, “Aku hanya membenci perbuatannya, dan jika dia meninggalkan perbuatan itu, maka dia adalah saudaraku.”

Pemilik Hati yang Lembut

Abu al-Darda’ merupakan seorang yang berhati lembut. Malah, beliau sering menangis apabila melihat azab ditimpakan kepada kaum kafir. Dari lubuk hatinya yang paling dalam, beliau sentiasa berharap agar semua manusia berserah diri kepada Allah (memeluk Islam), supaya rahmat-Nya yang meliputi segala sesuatu turut mencakupi mereka.

Menurut riwayat Ibn Jubair, daripada ayahnya, “Ketika Qubrusy (Cyprus) ditaklukkan, seorang tawanan melintasi Abu al-Darda’, lalu Abu al-Darda’ pun menangis. Aku bertanya kepadanya, ‘Engkau menangis pada hari seperti ini, di mana Allah telah memuliakan Islam dan penganutnya?’ Beliau menjawab, ‘Wahai Jubair, apabila umat ini kuat dan menang, namun melakukan maksiat kepada Allah, mereka akan menghadapi apa yang kamu saksikan ini. Alangkah hinanya hamba-hamba di sisi Allah jika mereka melakukan maksiat kepada-Nya.'”

Demikianlah, beliau sentiasa mengaitkan kekalahan yang dialami oleh sesuatu bangsa dengan sebab utama, iaitu terjerumus ke dalam maksiat kepada Allah.

 Wasiat Terakhir yang Berkesan untuk Penduduk Damsyik

Pada zaman pemerintahan khalifah al-Faruq, ‘Umar bin al-Khattab, beliau ingin memberikan satu jawatan kepada Abu al-Darda’ di Syam, namun Abu al-Darda’ menolaknya. ‘Umar tetap mendesaknya sehingga Abu al-Darda’ berkata, “Jika engkau mengizinkan aku untuk pergi kepada mereka bagi mengajarkan Kitab Tuhan mereka, sunnah Nabi mereka, serta memimpin mereka dalam solat, maka aku akan pergi.” ‘Umar pun memberi persetujuannya.

Setelah tiba di Damsyik, Abu al-Darda’ mendapati masyarakat di sana telah cenderung kepada kehidupan yang materialistik, penuh dengan kemewahan, dan larut dalam kesenangan dunia. Perkara itu sangat merisaukannya. Beliau lantas memanggil mereka untuk berkumpul di masjid. Setelah mereka berkumpul, beliau berdiri di hadapan mereka lalu berkata:

“Wahai penduduk Damsyik, kamu semua adalah saudara-saudara seagama, jiran-jiran di negeri ini, dan pembela dalam menghadapi musuh-musuh kita. Wahai penduduk Damsyik, apakah yang menghalang kamu daripada menerima kasih sayangku dan menanggapi nasihatku, sedangkan aku tidak meminta apa-apa balasan daripada kamu? Aku memberi nasihat kepada kamu, namun nafkahku ditanggung oleh pihak lain. Mengapa aku melihat para ulama dalam kalangan kamu pergi (meninggal dunia), tetapi orang-orang jahil tidak mahu menuntut ilmu? Mengapa kamu mengejar perkara yang sudah dijamin oleh Allah, tetapi meninggalkan tanggungjawab yang telah diperintahkan kepada kamu?

Kenapa aku melihat kamu mengumpulkan harta yang tidak kamu makan, membina tempat yang tidak kamu huni, dan bercita-cita untuk sesuatu yang tidak mungkin kamu capai? Dahulu aku telah melihat kaum-kaum terdahulu yang lebih awal daripada kamu, dengan cita-cita dan hajat mereka. Namun, tidak lama kemudian, perhimpunan mereka berubah menjadi kehancuran, cita-cita mereka menjadi sia-sia, dan rumah mereka bertukar menjadi kubur.

Inilah nasib kaum ‘Ad, wahai penduduk Damsyik. Dahulu mereka memenuhi bumi ini dengan kekayaan dan keturunan yang ramai. Siapa yang mahu membeli peninggalan kaum ‘Ad ini daripadaku dengan harga dua dirham sahaja?”

Mendengar kata-kata itu, penduduk Damsyik mula menangis hingga terdengar esak tangis mereka memenuhi masjid.

Sejak hari itu, Abu al-Darda’ sering mengunjungi tempat-tempat perhimpunan penduduk Damsyik dan berjalan di pasar-pasar mereka. Beliau menjawab soalan-soalan mereka, mengajar kepada mereka yang tidak mengerti, dan mengingatkan mereka yang lalai. Beliau memanfaatkan setiap peluang dan waktu untuk menyampaikan nasihat. (Lihat Suwar min Hayah al-Sahabah, hlm. 211-212)

Kesungguhan Abu al-Darda’ dalam Melindungi Masyarakatnya

Abu al-Darda’ sedar bahawa sebagai pemimpin, beliau bertanggungjawab di hadapan Allah terhadap kesejahteraan rakyatnya. Beliau begitu bersungguh-sungguh memastikan puterinya berkahwin dengan seorang lelaki yang soleh agar lelaki itu dapat membantunya dalam hal-hal agama, sekalipun calon itu tidak memiliki kekayaan dunia.

Ketika Abu al-Darda’ menetap di Damsyik, Mu’awiyah bin Abu Sufyan pernah menghantar wakil untuk melamar puteri beliau bagi anaknya, Yazid. Namun, Abu al-Darda’ menolak lamaran tersebut. Sebaliknya, beliau menikahkan puterinya dengan seorang pemuda biasa dari kalangan Muslimin yang beliau yakini baik agama dan akhlaknya.

Berita itu tersebar dalam kalangan masyarakat, dan mereka pun mula bertanya, “Adakah benar Yazid bin Mu’awiyah melamar puteri Abu al-Darda’, tetapi beliau menolaknya dan memilih seorang lelaki biasa dari kalangan Muslimin untuk menjadi menantunya?”

Seorang bertanya kepadanya tentang keputusannya itu, dan Abu al-Darda’ menjawab, “Dalam apa yang aku lakukan ini, aku hanya berusaha mencari kebaikan untuk puteriku, al-Darda’.”

Orang itu bertanya lagi, “Bagaimana caranya?” Beliau menjawab, “Apa pandanganmu jika al-Darda’ hidup dikelilingi oleh kemewahan, dilayani oleh hamba, dan tinggal di istana yang penuh dengan permata yang mempesonakan mata? Pada ketika itu, bagaimana pula dengan agamanya?” (LihatSuwar min Hayat al-Sahabah, hlm. 214)

Tibalah Saatnya Abu al-Darda’ Pergi

Setelah mengisi hidupnya dengan jihad, ketaatan, pengorbanan, dan penyerahan diri kepada Allah, Abu al-Darda’ akhirnya meninggalkan dunia ini dengan jasadnya, sebagaimana sebelumnya dia telah meninggalkannya dengan hatinya. Dahulu, meskipun jasadnya berada di dunia, hatinya sudah berada di Syurga al-Rahman, di mana terdapat segala yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga, dan tidak pernah terlintas di hati manusia.

Diriwayatkan daripada Mu’awiyah bin Qurrah bahawa Abu al-Darda’ mengalami sakit, lalu para sahabat menziarahinya dan bertanya, “Apakah yang engkau rasakan?” Beliau menjawab, “Aku merasakan dosa-dosaku.” Mereka bertanya lagi, “Apa yang engkau inginkan?” Beliau berkata, “Aku inginkan Syurga.” Lalu mereka berkata, “Mahukah kami panggilkan tabib untukmu?” Beliau menjawab, “Dialah (Allah) yang membuatku terbaring di sini.”

Abu al-Darda’ pernah berkata, “Aku mencintai kematian kerana rinduku kepada Tuhanku, aku mencintai kemiskinan kerana ia merendahkan diriku di hadapan Tuhanku, dan aku mencintai sakit kerana ia menghapuskan dosa-dosaku.”

Ummu al-Darda’ melaksanakan wasiat terakhir suaminya, seorang ahli zuhud yang telah meninggalkan dunia dengan segala kemewahan dan perhiasannya. Beliau pernah bertanya kepada Abu al-Darda’, “Jika aku memerlukan, bolehkah aku makan dari harta sedekah?” Abu al-Darda’ menjawab, “Tidak, bekerjalah, kemudian makanlah hasil usaha sendiri.” Isterinya bertanya lagi, “Jika aku tidak mampu lagi bekerja?” Beliau menjawab, “Kutiplah biji-bijian, tetapi jangan makan daripada harta sedekah.”

Semakin hampir saat-saat terakhir kehidupan sang pejuang yang ahli zuhud ini, beliau tiba-tiba berkata, “Siapakah yang dapat beramal pada hari seperti yang aku hadapi ini? Siapakah yang dapat beramal pada saat seperti yang aku hadapi ini? Siapakah yang dapat beramal pada tempat pembaringan yang aku hadapi ini?” Kemudian beliau membaca firman Allah:

وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ

Maksudnya: “Dan (begitu pula) Kami palingkan hati dan penglihatan mereka, seperti mereka tidak pernah beriman kepadanya (al-Quran) pada permulaannya.”

(Surah al-An’am: 110)

Lamaran Ummu al-Darda’ kepada Tuhannya

Pada saat-saat terakhir itu, Ummu al-Darda’, yang mencintai suaminya sepenuh hati, bimbang andainya nanti dia memasuki Syurga tetapi tidak bersama Abu al-Darda’ sebagai suaminya di sana, seperti ketika mereka bersama di dunia. Maka beliau berdiri dan berdoa kepada Tuhannya, “Ya Allah, sesungguhnya Abu al-Darda’ telah melamarku, lalu menikahiku di dunia. Ya Allah, aku memohon kepada-Mu agar aku juga menjadi isterinya di Syurga.”

Mendengar doa itu, Abu al-Darda’ berkata kepadanya, “Jika itu yang engkau inginkan, maka janganlah berkahwin lagi selepas aku.” Tidak lama kemudian, Abu al-Darda’ pun wafat. Ummu al-Darda’, wanita yang cantik menawan, memegang janjinya. Selepas itu, Mu’awiyah melamar Ummu al-Darda’ untuk menjadi isterinya, namun beliau menolak dengan berkata, “Demi Allah, tidak. Aku tidak ingin bersuami lagi di dunia ini, sehingga aku dapat menikah dengan Abu al-Darda’, insya-Allah di Syurga.”

Maka roh beliau yang suci pun berserah diri kepada Allah di bumi Damsyik, pada tahun 32H, ketika era kekhalifahan Uthman R.A.

Mimpi yang Menggembirakan Hati

Diriwayatkan daripada ‘Auf bin Malik al-Asyja’i, beliau berkata, “Aku melihat dalam mimpi seakan-akan aku memasuki sebuah kebun hijau, di dalamnya terdapat sebuah kubah daripada kulit, di sekelilingnya terdapat kambing yang memamah rumput dan mengeluarkan buah kurma jenis ‘ajwah sebagai najisnya. Maka aku bertanya, ‘Milik siapa kebun ini?’ Kemudian ada yang berkata, ‘Ini milik ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf.’ Aku menunggu sehingga ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf keluar dari kubah itu lalu beliau berkata, ‘Wahai ‘Auf bin Malik, inilah ganjaran yang diberikan oleh Allah dengan al-Quran. Jika engkau mengintip melalui celahan ini, pasti engkau akan melihat sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga, dan tidak pernah terlintas di hati manusia. Semua ini disediakan oleh Allah untuk Abu al-Darda’, kerana beliau telah ‘membayar’ dunia dengan kedua belah tangannya dan keteguhan hatinya.” Semoga Allah meredai Abu al-Darda’ dan seluruh sahabat Rasulullah SAW. (Lihat Sifat al-Safwah, 1/268-269; Ashab al-Rasul oleh Syeikh Mahmud al-Misri, 2/330-350)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ بِهِ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الجَنَّةَ وَمَا قرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَولٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لَنَا خَيْرًا

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu semua kebaikan yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta apa yang kami ketahui mahupun tidak kami ketahui. Kami berlindung kepada-Mu daripada semua keburukan, baik yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui. Ya Allah, sungguh kami memohon kepada-Mu dari kebaikan apa yang diminta oleh hamba dan Nabi-Mu Muhammad SAW kepada-Mu dan kami berlindung kepada-Mu dari apa yang diminta perlindungan oleh hamba dan nabi-Mu. Ya Allah, kami memohon kepada-Mu syurga dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan mahupun perbuatan. Dan kami berlindung kepada-Mu dari neraka dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan atau perbuatan. Dan kami memohon kepada-Mu semua takdir yang Engkau tentukan baik untuk kami.”

Leave a Reply