Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Siapakah Ummu al-Darda’ al-Sughra?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

Maksudnya: “Nabi Muhammad (SAW) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka – dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki – dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.

(Surah al-Fath: 29)

Ummu al-Darda’ al-Sughra ialah Hujaymah (atau Juhaymah) binti Huyay al-Wassabiyyah, isteri Abu al-Darda’. Dia digelar “al-Sughra” untuk membezakan dirinya daripada isteri terdahulu Abu al-Darda’, iaitu sahabiah Ummu al-Darda’ al-Kubra, Khairah binti Abi Hadrad.

Beliau membesar sebagai anak yatim dan dijaga oleh Abu al-Darda’. Ketika masih kecil, dia sering mengikuti Abu al-Darda’ ke masjid, duduk bersamanya dalam majlis pengajian al-Quran, dan menyelesaikan hafalan al-Quran di bawah bimbingannya.

Ummu al-Darda’ belajar sifat zuhud dan ketekunan dalam beribadah serta melakukannya secara konsisten daripada suaminya, Abu al-Darda’. Dia juga mendengar nasihat yang disampaikan oleh Salmah dan kemudian diiyakan oleh Nabi SAW, seperti dalam hadith berikut:

إِنَّ لِرَبِّكَ عَلَيْكَ حَقًّا، وَلِنَفْسِكَ عَلَيْكَ حَقًّا، وَلِأَهْلِكَ عَلَيْكَ حَقًّا، فَأَعْطِ كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ، فَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: صَدَقَ سَلْمَانُ

Maksudnya: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atas dirimu, dirimu sendiri juga mempunyai hak ke atas dirimu, dan keluargamu juga mempunyai hak ke atas dirimu. Maka, berikan hak kepada setiap yang berhak.” Selepas itu, beliau menyampaikan hal ini kepada Rasulullah SAW, lalu baginda bersabda, “Salman telah berkata benar.”

Riwayat al-Bukhari (1867)

Dalam kisah ini, yang dimaksudkan ialah Ummu al-Darda’ al-Kubra, tetapi diceritakan bagi memperlihatkan keperibadian Abu al-Darda’.

Abu al-Darda’ menjadi guru al-Quran bagi penduduk Syam semasa pemerintahan Umar, kemudian diangkat sebagai hakim di Damsyik pada zaman pemerintahan Uthman bin Affan. Beliau meninggal dunia pada tahun 32 Hijrah.

Ummu al-Darda’ al-Kubra meninggal dunia lebih awal, manakala Ummu al-Darda’ al-Sughra (Hujaymah) hidup lama selepasnya dan meninggal sekitar tahun 90 Hijrah.

Ummu al-Darda’ menjadikan zikir, mengajar al-Quran, dan memperbanyakkan ibadah sebagai teras kehidupannya, sentiasa menjadikan akhirat sebagai tujuan hidupnya.

‘Aun bin Abdillah meriwayatkan: “Kami sering datang kepada Ummu al-Darda’ untuk mengingati Allah bersamanya. Pada suatu hari, beliau bersandar, dan kami bertanya kepadanya, ‘Adakah kami membuatkanmu bosan, wahai Ummu al-Darda’?’ Lantas beliau duduk dan berkata, ‘Adakah kamu menyangka bahawa aku merasa bosan dengan kamu semua? Aku mencari kedamaian melalui ibadah dalam segala hal, tetapi tiada yang lebih melegakan hati dan lebih mendekatkanku kepada tujuan daripada duduk bersama ahli zikir.’” (Lihat Tarikh Dimasyq oleh Ibn ‘Asakir, 70/157)

Ismail bin Ubaidillah meriwayatkan daripada Ummu al-Darda’: ‘وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ’ (“Sesungguhnya mengingati Allah adalah yang paling besar.” [Surah al-Ankabut: 45]. Apabila engkau solat, itu juga merupakan zikir kepada Allah. Apabila engkau berpuasa, itu juga zikir kepada Allah. Segala kebaikan yang engkau lakukan merupakan zikir kepada Allah, dan setiap keburukan yang engkau jauhi juga merupakan zikir kepada Allah. Yang paling utama daripada semuanya ialah tasbih kepada Allah.” (Lihat Tarikh Dimasyq oleh Ibn ‘Asakir, 70/160)

Imam Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW berjalan dalam satu perjalanan ke Mekah, dan Baginda melewati sebuah bukit bernama Jumdan. Baginda bersabda:

سِيرُوا هَذَا جُمْدَانُ سَبَقَ الْمُفَرِّدُونَ» قَالُوا: وَمَا الْمُفَرِّدُونَ؟ يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ: «الذَّاكِرُونَ اللهَ كَثِيرًا، وَالذَّاكِرَاتُ

Maksudnya: “Berjalanlah, ini adalah Jumdan, mereka yang bersendirian telah mendahului.” Para sahabat bertanya, “Siapakah mereka yang bersendirian itu, wahai Rasulullah?” Baginda menjawab, “Mereka yang banyak mengingati Allah, lelaki dan perempuan.”

Riwayat Muslim (2676)

“Mereka yang bersendirian” (الْمُفَرِّدُونَ) ini adalah orang-orang yang telah berpisah dengan rakan-rakan mereka, bukan hanya kerana mereka banyak melakukan kebaikan tetapi juga kerana zikir adalah kunci kepada segala kebaikan; mereka akan didapati sebagai orang yang banyak beribadah, lembut hati, tenang perangai, cepat memahami makna al-Quran dan Sunnah, serta memiliki kebijaksanaan yang nyata.

Al-Tirmizi meriwayatkan dengan sanad yang sahih daripada Abdullah bin Busr: Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, “Wahai Rasulullah, hukum-hakam Islam telah terlalu banyak bagi saya. Berikanlah saya sesuatu yang dapat saya pegang erat.” Baginda bersabda:

لَا يَزَالُ لِسَانُكَ رَطْبًا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ

Maksudnya: “Hendaklah lidahmu sentiasa basah dengan mengingati Allah.”

Riwayat al-Tirmizi (3375)

Zikir ini telah menyempurnakan akhlaknya sehingga menjadi contoh yang terbaik. Abu al-Darda’ mengajarnya sifat pemaaf, sebagaimana diceritakan oleh Ibrahim bin Abi ‘Ablah, seorang tabi’in, mengenai Ummu al-Darda’: “Seorang lelaki datang kepadanya dan berkata, ‘Ada seseorang yang memburukkanmu di hadapan Abdul Malik.’ Beliau berkata, ‘Jika dia menuduh sesuatu yang bukan pada diri kami, maka kami telah banyak dipuji atas perkara yang bukan pada diri kami juga.’”

Abu al-Darda’ mengajarnya kebijaksanaan. ‘Abd Rabbih bin Sulaiman berkata: “Ummu al-Darda’ telah menuliskan dalam catatanku dalam pembelajaranku, ‘Pelajarilah kebijaksanaan ketika engkau masih kecil, nescaya engkau akan mengamalkannya apabila dewasa, dan setiap yang menanam pasti akan menuai hasilnya, sama ada kebaikan atau keburukan.’”

Abu al-Darda’ mengajarnya adab. Muslim meriwayatkan daripada Talhah bin Ubaidillah bin Kuraiz: Ummu al-Darda’ berkata kepadaku:

حَدَّثَنِي سَيِّدِي أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: “مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ، قَالَ الْمَلَكُ الْمُوَكَّلُ بِهِ: آمِينَ، وَلَكَ بِمِثْلٍ

Maksudnya: “Tuanku menceritakan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda: ‘Barang siapa mendoakan kebaikan untuk saudaranya tanpa diketahui olehnya, maka malaikat yang ditugaskan bersamanya berkata, Amin, dan bagimu seumpamanya.’”

Riwayat Muslim (2732)

Apabila Ummu al-Darda’ berkata “Tuanku memberitahuku” (حَدَّثَنِي سَيِّدِي) dia merujuk kepada suaminya, Abu al-Darda’. Ini menunjukkan dibolehkannya seorang wanita merujuk kepada suaminya dengan gelaran “Tuanku” (سَيِّدِي) sebagai penghormatan.

Abu al-Darda’ juga mengajarnya untuk mengutamakan kehidupan akhirat. Riwayat al-Tabarani yang sahih daripada Atiyyah bin Qays al-Kilabi: “Muawiyah bin Abi Sufyan meminang Ummu al-Darda’ selepas kewafatan Abu al-Darda’. Namun, Ummu al-Darda’ berkata, ‘Aku mendengar Abu al-Darda’ berkata, ‘Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

أَيُّمَا امْرَأَةٍ تُوُفِّيَ عَنْهَا زَوْجُهَا، فَتَزَوَّجَتْ بَعْدَهُ فَهِيَ لِآخِرِ أَزْوَاجِهَا

Maksudnya: “Mana-mana wanita yang suaminya meninggal dunia, lalu dia berkahwin semula, maka dia adalah milik suami terakhirnya di akhirat.”

Riwayat al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Ausat (3130)

Oleh itu, aku tidak akan memilih engkau daripada Abu al-Darda’.” Maka, Muawiyah berkata kepadanya, “Hendaklah engkau berpuasa, kerana itu adalah sesuatu yang dapat mengurangkan keinginan.”[1]

Ummu al-Darda’ al-Sughra (Hujaymah) meninggal dunia sekitar tahun 90 Hijrah.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ بِهِ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الجَنَّةَ وَمَا قرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَولٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لَنَا خَيْرًا

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu semua kebaikan yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta apa yang kami ketahui mahupun tidak kami ketahui. Kami berlindung kepada-Mu daripada semua keburukan, baik yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui. Ya Allah, sungguh kami memohon kepada-Mu dari kebaikan apa yang diminta oleh hamba dan Nabi-Mu Muhammad SAW kepada-Mu dan kami berlindung kepada-Mu dari apa yang diminta perlindungan oleh hamba dan nabi-Mu. Ya Allah, kami memohon kepada-Mu syurga dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan mahupun perbuatan. Dan kami berlindung kepada-Mu dari neraka dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan atau perbuatan. Dan kami memohon kepada-Mu semua takdir yang Engkau tentukan baik untuk kami.”

Nota Hujung:

[1] Islamstory.com. (n.d.). أم الدرداء الصغرى و الانشغال بالذكر. Diakses pada 29 Oktober 2024, daripada: islamstory.com/ar/artical/3409874/ام-الدرداء-الصغرى-و-الانشغال-بالذكر

Leave a Reply