Soalan:
Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ingin bertanyakan soalan, apakah yang dimaksudkan dengan hadith “menjadi satu tuntutan ke atas setiap muslim dalam setiap tujuh hari, ada satu hari yang mana dia membasuh kepalanya dan badannya”. Mohon penjelasan Dato’. Terima kasih.
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Maksudnya: “Sesungguh-Nya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.”
(Surah al-Baqarah: 222)
- Atha‘, Muqatil bin Sulaiman, dan al-Kalbi menyatakan bahawa “orang-orang yang bertaubat” ialah mereka yang kembali kepada Allah daripada dosa-dosa, manakala “orang-orang yang menyucikan diri” ialah mereka yang membersihkan diri dengan air daripada hadas kecil dan besar serta najis.
- Muqatil bin Hayyan menafsirkan bahawa “orang-orang yang bertaubat” adalah mereka yang meninggalkan dosa-dosa, dan “orang-orang yang menyucikan diri” ialah mereka yang menyucikan diri daripada syirik.
- Said bin Jubair pula menyebut bahawa “orang-orang yang bertaubat” adalah mereka yang meninggalkan syirik, manakala “orang-orang yang menyucikan diri” ialah mereka yang membersihkan diri daripada dosa-dosa.
- Mujahid menjelaskan bahawa “orang-orang yang bertaubat” ialah mereka yang bertaubat daripada dosa dan tidak mengulangi dosa tersebut, manakala “orang-orang yang menyucikan diri” ialah mereka yang menjauhi dosa dan tidak mendekatinya sama sekali. (Lihat Ma’alim al-Tanzil, 1/259)
Dalam menjawab bagi persoalan di atas kami kemukakan terlebih dahulu hadith sebagaimana yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ سَبْعَةِ أَيَّامٍ، يَوْمٌ يَغْسِلُ رَأْسَهُ وَجَسَدَهُ
Maksudnya: “(Menjadi satu tuntutan) ke atas setiap muslim dalam setiap tujuh hari, ada satu hari yang mana dia membasuh kepalanya dan badannya.”
Riwayat al-Bukhari (3487)
Al-Qastalani dalam Irsyad al-Sari li Syarh Sahih al-Bukhari (5/443) ketika mensyarahkan hadith ini beliau menyatakan bahawa: Setiap Muslim dalam setiap tujuh hari disarankan pada suatu hari (iaitu hari Jumaat) untuk membasuh kepala dan badannya. Ini adalah berdasarkan saranan Rasulullah SAW sebagaimana sabdanya:
مَن تَوضَّأَ يَومَ الجُمُعَةِ فَبِها وَنِعمَتْ، وَمَنِ اغتَسلَ فالغُسلُ أَفضَلُ
Maksudnya: “Barang siapa yang berwuduk pada hari Jumaat, maka itu sudah memadai dan baik. Dan barang siapa yang mandi, maka mandi itu lebih utama.”
Riwayat al-Nasa’i (1380)
Hadith ini menunjukkan bahawa wuduk mencukupi untuk bersuci pada hari Jumaat, tetapi mandi dianggap lebih baik dan lebih dianjurkan sebagai persediaan untuk menunaikan solat Jumaat. Ia menekankan pentingnya menjaga kebersihan dan kesucian diri, sesuai dengan tuntutan syarak.
Selain itu telah dinyatakan dalam Faidh al-Qadir (3/395) bahawa: Hak Allah ke atas setiap Muslim yang telah baligh yang menghadiri solat Jumaat adalah dia mandi dalam setiap tujuh hari sekali. Dalam riwayat ini, waktu mandi disebutkan secara umum, tetapi Jabir dalam riwayat al-Nasa’i menjelaskan bahawa waktu tersebut ialah hari Jumaat, dan ia telah disahihkan oleh Ibn Khuzaimah.
Disebutkan kepala secara khusus walaupun ia termasuk dalam anggota badan kerana keutamaan menjaganya. Ini disebabkan kebiasaan mereka menggunakan minyak atau bahan seperti tumbuhan khas pada kepala mereka, lalu mencucinya terlebih dahulu sebelum mandi. Al-Baghawi menyatakan bahawa perintah ini merujuk kepada anjuran yang sangat digalakkan (sunat mu’akkad), bukan kewajipan mutlak, seperti seseorang yang berkata kepada rakannya, “Hakmu ke atasku adalah wajib,” tetapi tidak bermaksud kewajipan yang bersifat paksaan.
Para ulama berbeza pendapat mengenai hukum mandi Jumaat. Abu Hurairah, al-Hasan al-Basri, dan Imam Malik berpendapat bahawa ia wajib, berdasarkan zahir hadith ini. Namun, jumhur ulama berpendapat ia hanya sunat berdasarkan hadith: “Barang siapa yang berwuduk pada hari Jumaat, maka itu sudah memadai dan baik. Dan barang siapa yang mandi, maka mandi itu lebih utama.”
Kesimpulan
Hadith ini, pada zahirnya mungkin kelihatan samar, namun ia merujuk kepada mandi pada hari Jumaat yang merupakan amalan sangat digalakkan dalam Islam sebagai persediaan untuk menunaikan solat Jumaat. Walaupun mengambil wuduk sahaja sudah memadai untuk bersuci, mandi dianggap lebih utama berdasarkan hadith-hadith yang menekankan kepentingan menjaga kebersihan diri.
Para ulama memahami perintah ini sebagai sunnah mu‘akkad (sunnah yang sangat dituntut), walaupun terdapat perbezaan pandangan sama ada ia wajib atau hanya sunat. Namun begitu, keutamaan mandi Jumaat tetap ditegaskan, kerana ia menjadi sebahagian daripada adab untuk menjaga kesucian dan menghormati keistimewaan hari tersebut sebagai penghulu segala hari.
Semoga Allah memberikan kefahaman yang jelas dalam melaksanakan segala titah perintahnya dan kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِنَ التَّوَّابِينَ، وَاجْعَلْنَا مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ، وَاجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِيْنَ
Maksudnya: “Ya Allah, jadikan kami termasuk daripada kalangan orang yang bertaubat. Jadikanlah juga kami termasuk daripada kalangan orang yang bersuci. Dan jadikan juga kami termasuk daripada kalangan hamba-hambaMu yang soleh.”
Wallahu‘alam