#6359: Kisah Abdullah bin Ummi Maktum R.A

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Siapakah Abdullah bin Ummi Maktum R.A yang kisahnya sering disebut sebagai muazzin Rasulullah SAW, di samping Bilal bin Rabah R.A?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

عَبَسَ وَتَوَلَّىٰ (1) أَن جَاءَهُ الْأَعْمَىٰ (2) وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّىٰ (3) أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّكْرَىٰ

Maksudnya: “Dia memasamkan muka dan berpaling, Kerana dia didatangi orang buta. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad)? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran agama yang didapatinya daripadamu)! – Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya.”

(Surah ‘Abasa: 1-4)

Syeikh Mahmud al-Misri menyebut dalam kitabnya Ashab al-Rasul SAW (2/144-152):

‘Abdullah bin Ummi Maktum R.A merupakan seorang sahabat agung yang telah diuji oleh Allah dalam aspek penglihatan fizikalnya, tetapi diberikan anugerah penglihatan batin yang mampu menjangkau apa yang tidak dapat dicapai oleh penglihatan biasa. Oleh itu, beliau menjadi salah satu lambang para sahabat. Hampir mustahil untuk menemui seorang Muslim di seluruh dunia ini yang tidak mengenali beliau.

Ketika kita membuka Kitabullah dan memulakan pembacaan surah ‘Abasa, kita akan segera dan dengan cepat teringat kepada peristiwa ‘Abdullah bin Ummi Maktum bersama Rasulullah SAW.

Sesungguhnya individu ini merupakan sahabat yang menjadi sebab al-Habib SAW ditegur dari lapisan ketujuh langit. Adalah mengenai individu ini juga, Allah SWT menurunkan beberapa ayat al-Quran yang akan dibaca sehingga hari Kiamat tiba.

Marilah kita membuka halaman yang bercahaya itu supaya individu-individu yang menghadapi kesusahan menyedari bahawa tiada apa yang mustahil dengan kepercayaan dan bahawa keyakinan dapat melahirkan pelbagai keajaiban.

Ibnu Ummi Maktum merupakan individu biasa dalam kalangan lelaki di kota Makkah. Sebelum kedatangan Islam, beliau tidak mempunyai sebarang pengaruh kerana beliau bukanlah seorang pemimpin dalam kalangan masyarakatnya. Namun, setelah memeluk Islam dan terangkat dengan keimanannya, beliau telah menjadi pemimpin di seluruh dunia ini.

Ibn Ummi Maktum mempunyai pertalian keluarga dengan Rasulullah SAW. Beliau merupakan anak kepada bapa saudara Ummul Mukminin, Khadijah binti Khuwailid.

Terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan para ulama’ berkenaan dengan namanya. Menurut penduduk Madinah, namanya ialah ‘Abdullah bin Qais bin Zaidah. Namun, penduduk Iraq memberikan gelaran ‘Amr kepadanya.

Ayahnya dikenali sebagai Qais bin Za’idah, manakala ibunya pula dikenali sebagai ‘Atikah binti ‘Abdullah. Dia dikenali dengan gelaran Ummi Maktum kerana dia dilahirkan oleh ibunya dalam keadaan buta dan diletakkan dalam keadaan tersembunyi.

‘Abdullah bin Ummi Maktum mempunyai keazaman yang begitu kuat sehingga mampu meruntuhkan gunung dan menembusi keluli. Namun, beliau memerlukan satu risalah dan matlamat yang mulia, supaya beliau dapat mengerahkan segala tenaga dan usahanya ke arah itu.

Secara tiba-tiba, sinaran Ilahi muncul di atas penduduk Mekkah, menerangi seluruh alam semesta. Jelaslah, hati yang suci ini dengan pantas menyerap dan menyatu dengan sinaran tersebut. Ibnu Ummi Maktum, dengan segera memberikan respons terhadap dakwah kebenaran dan tanpa berlengah-lengah memeluk Islam, kemudian menjadi salah seorang dari individu-individu yang terawal memasuki agama yang mulia ini.

Ibnu Ummi Maktum sendiri tidak pernah menyedari bahawa dengan itu, beliau akan memasuki sejarah melalui pintu yang paling mulia dan agung, dan bahawa seluruh alam semesta ini akan mengulangi kisahnya sebagai contoh yang mesti diteladani dan cahaya yang mesti diikuti.

Ibnu Ummi Maktum telah menghulurkan tangannya kepada Rasulullah SAW, menunjukkan pengakuan terhadap Islam dan menegaskan penyertaannya dalam barisan keimanan, serta berikrar kepada Allah dan Rasul-Nya untuk memberikan seluruh jiwa raganya di jalan Allah. Mulai hari tersebut, beliau menunjukkan semangat yang tinggi untuk memahami agamanya dan mengetahui setiap aspek tentangnya.

Dia seringkali bertanya kepada Rasulullah SAW, sementara di sekeliling Baginda terdapat kumpulan tokoh-tokoh utama yang sedang mendengar dan memahami. Dia bertanya kepada Baginda dalam perjalanan menuju Ka’bah. Dia bertanya kepada Baginda di tempat Baginda sedang menghadang laluan beberapa tokoh untuk mengajak mereka memeluk Islam.

Imam Ibn Kathir dalam Tafsir al-Quran al-‘Azim (4/470) telah menyatakan, “Terdapat lebih daripada seorang pakar tafsir yang mengungkapkan, bahawa pada suatu hari Nabi SAW berdialog dengan seorang pemimpin Quraisy. Nabi SAW sangat mengharapkan agar beliau memeluk Islam. Ketika Nabi sedang berbual dengannya dan mengajaknya (untuk memeluk Islam), tiba-tiba Ibnu Ummi Maktum muncul – sementara beliau adalah salah seorang yang telah lebih awal memeluk Islam -, lalu beliau mula bertanya kepada Nabi SAW tentang sesuatu dan terus mendesak Nabi SAW. Sedangkan Nabi SAW mengharapkan agar pada saat itu beliau berhenti, sehingga membolehkannya berbual dengan pemimpin tersebut, kerana Nabi sangat mengharap dan menginginkan pemimpin itu mendapat hidayah.

Oleh itu, Baginda menunjukkan raut wajah yang tidak senang terhadap Ibnu Ummi Maktum dan memalingkan muka daripadanya, kemudian memfokuskan perhatiannya kepada orang lain. Akhirnya, wahyu Allah diturunkan. Firman Allah SWT:

عَبَسَ وَتَوَلَّىٰ (1) أَن جَاءَهُ الْأَعْمَىٰ (2) وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّىٰ (3) أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّكْرَىٰ (4) أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَىٰ (5) فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّىٰ (6) وَمَا عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّىٰ (7) وَأَمَّا مَن جَاءَكَ يَسْعَىٰ (8) وَهُوَ يَخْشَىٰ (9) فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّىٰ (10) كَلَّا إِنَّهَا تَذْكِرَةٌ (11) فَمَن شَاءَ ذَكَرَهُ (12) فِي صُحُفٍ مُّكَرَّمَةٍ (13) مَّرْفُوعَةٍ مُّطَهَّرَةٍ (14) بِأَيْدِي سَفَرَةٍ (15) كِرَامٍ بَرَرَةٍ

Maksudnya: “Ia memasamkan muka dan berpaling, Kerana ia didatangi orang buta. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad) ? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran agama yang didapatinya daripadamu)! – Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya. Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran al-Quran), Maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya. Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (dari keingkarannya). Adapun orang yang segera datang kepadamu, Dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah), – Maka engkau berlengah-lengah melayaninya. Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi). Maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil peringatan daripadanya. (Ayat-ayat Suci itu tersimpan) dalam naskhah-naskhah yang dimuliakan, – Yang tinggi darjatnya, lagi suci (dari segala gangguan), – (Terpelihara) di tangan malaikat-malaikat yang menyalinnya dari Lauh Mahfuz; (Malaikat-malaikat) yang mulia, lagi yang berbakti.”

(Surah ‘Abasa: 1-16)

Inilah enam belas ayat yang dibawa turun oleh Jibril yang dipercayai kepada Nabi SAW yang mulia berkenaan dengan ‘Abdullah bin Ummi Maktum. Ayat-ayat ini masih terus dibaca sejak penurunannya hingga ke hari ini dan akan terus dibaca.

Sejak hari tersebut, Rasulullah SAW sentiasa memberikan penghormatan kepada ‘Abdullah bin Ummi Maktum di setiap tempat yang beliau singgahi. Apabila ‘Abdullah hadir, tempat duduknya disediakan berdekatan, dan Rasulullah SAW selalu menanyakan tentang keadaannya dan memenuhi keperluannya.

Ini bukanlah sesuatu yang luar biasa, kerana ‘Abdullahlah yang menjadi sebab Rasulullah SAW ditegur dengan teguran yang amat keras dari tujuh lapisan langit. (Lihat Suwar min Hayah al-Sahabah, hlm. 153)

Bagaimana Hijrah Ibn Ummi Maktum ke Madinah?

Ketika gangguan yang dilakukan oleh kaum kafir Quraisy terhadap para sahabat Nabi SAW semakin meningkat, Nabi SAW memberikan izin kepada mereka untuk berhijrah ke Yathrib (Madinah). Ibnu Ummi Maktum termasuk dalam kalangan individu yang terawal berhijrah dan mempertahankan agamanya, kerana bimbang akan ujian yang hampir menimpa banyak hati manusia.

Al-Bara’ telah menyatakan, “Individu yang pertama kali tiba di tempat kami adalah Mus’ab bin ‘Umair dan Ibnu Ummi Maktum. Kedua-duanya telah membaca al-Quran kepada khalayak ramai.” [Riwayat Ibn Sa’ad, 4/151), dan al-Hakim, 3/634), dan semua perawi adalah thiqah menurut Syeikh al-Arna’ut]

Dengan demikian, Ibn Ummi Maktum menjalani hidupnya di bawah perlindungan dan penjagaan saudara-saudaranya, golongan Ansar, yang memberikan penghormatan dan perlindungan kepada mereka daripada ancaman. Ibnu Ummi Maktum terus melaksanakan misi mulia tersebut dalam mengajar al-Quran dan hukum-hukum agama kepada umat manusia, dengan tujuan untuk mempersiapkan hati mereka menyambut kedatangan al-Habib SAW.

Ibn Ummi Maktum merasa sangat rindu kepada kekasihnya, Muhammad SAW, sehingga Allah memberikan izin kepada Nabi-Nya untuk berhijrah ke Yathrib (Madinah). Oleh itu, Ibnu Ummi Maktum merasa amat gembira, dengan kegembiraan yang memenuhi hatinya dengan kebahagiaan dan kesenangan.

Ketika Rasulullah SAW tiba di Yathrib, Ibnu Ummi Maktum dengan setia berada di sisi Baginda, bagaikan individu yang selalu beriringan dengan bayangannya sendiri, sehingga dia mampu memperoleh petunjuk, pengetahuan dan akhlaknya. Dia tidak pernah meninggalkan satu solat berjemaah sekalipun di belakang Rasulullah, dan tidak pernah tidak hadir dalam satu majlis ilmu sekalipun.

Abdullah Ibn Ummi Maktum Sebagai Muazzin Rasulullah SAW

Apabila Nabi SAW sampai ke Madinah, Baginda telah melantik ‘Abdulah bin Ummi Maktum dan Bilal bin Rabah sebagai muazzin untuk umat Islam, yang dengan suara lantang menyebut kalimat tauhid sebanyak lima kali setiap hari, serta mengajak manusia untuk melakukan perbuatan baik dan mendorong mereka untuk mencapai kejayaan.

Bilal biasanya bertugas mengumandangkan azan (waktu Subuh) pada bulan Ramadhan, tetapi hal tersebut tidak menghalang orang ramai untuk meneruskan makan dan minum (sahur) mereka, kerana azan tersebut hanyalah sebagai penanda untuk membangunkan mereka yang sedang tidur dan mengingatkan mereka yang lalai. Namun, apabila Ibnu Ummi Maktum yang mengumandakan azan, maka azan tersebut menjadi isyarat bahawa sudah tiba masanya untuk menahan diri daripada makan dan minum, serta menandakan permulaan puasa bagi mereka yang akan berpuasa.

Daripada Ibn ‘Umar R.Anhuma, bahawa  Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ بِلاَلًا يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُنَادِيَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ»، ثُمَّ قَالَ: وَكَانَ رَجُلًا أَعْمَى، لاَ يُنَادِي حَتَّى يُقَالَ لَهُ: أَصْبَحْتَ أَصْبَحْتَ.

Maksudnya: “Sesungguhnya Bilal mengumandangkan azan pada waktu malam, maka makanlah dan minumlah kamu, sehingga Ibn Umm Maktum mengumandangkan azan.” Salah seorang perawi berkata: “Dia adalah seorang lelaki yang buta, dia tidak mengumandangkan azan sehingga dikatakan kepadanya: ‘Waktu Subuh telah masuk…waktu Subuh telah masuk.’”

Riwayat al-Bukhari (617) (260) (1918) dan Muslim (1092)

Nabi SAW sangat mencintai Ibn Ummi Maktum, sehingga Baginda telah melantiknya sebagai pemimpin sementara bagi kota Madinah ketika Baginda memimpin dalam beberapa siri peperangan. Ini adalah supaya dia boleh menjadi imam solat bagi orang ramai. Ibn Ummi Maktum merupakan contoh teladan dalam aspek ibadat, berpuasa, solat malam dan membaca al-Qur’an. (Lihat  Ashab al-Rasul SAW, 2/144-152)

Kewafatan Ibn Ummi Maktum R.A

Al-Waqidi mengungkapkan, “Beliau turut serta dalam pertempuran Qadisiyyah dengan membawa bendera, kemudian kembali ke Madinah dan akhirnya meninggal di sana.”

al-Zahabi menyatakan, “Menurut pandanganku, terdapat pendapat yang menyebut bahawa beliau gugur sebagai syahid dalam pertempuran Qadisiyah.” (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, I/365)

Kami akhiri dengan doa:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu.”

Sokong Kami

Anda Suka Artikel Ini Tekan untuk terus menyumbang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *