#2407: Puasa Yang Paling Afdhal Berkenaan Hari 10 Muharram

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh terangkan kepada kami apakah cara puasa yang terbaik berkenaan dengan puasa hari Asyura?

 

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma, katanya:

قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ المَدِينَةَ، فَرَأَى اليَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ، فَقَالَ: «مَا هَذَا؟»، قَالُوا: هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ، هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ، فَصَامَهُ مُوسَى. قَالَ: «فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ». فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ

Maksudnya: “Nabi SAW datang ke Madinah lalu melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada hari ‘Asyura’, maka Baginda bertanya, “Hari apakah ini?” Mereka menjawab, “Ini ialah hari yang baik. Pada hari ini, Allah menyelamatkan Bani Isra’il daripada musuh-musuh mereka. Musa berpuasa pada hari ini.” Baginda bersabda, “Aku lebih berhak ke atas Musa daripada kamu.” Maka Baginda berpuasa dan memerintahkan agar berpuasa pada hari ‘Asyura’.”

Riwayat al-Bukhari (2004)

Al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani menyebut: “Para ulama’ berbeza pendapat dalam menentukan waktu hari Asyura. Kebanyakan ulama’ berpendapat bahawa Hari Asyura’ adalah hari ke-10 (bulan Muharram). Al-Qurtubi berkata: “Asyura’ adalah perubahan daripada perkataan aasyirah (عَاشِرَةٍ), bagi mengagungkan dan memuliakan. Pada asalnya, perkataan itu merupakan sifat untuk malam ke-10, kerana diambil daripada perkataan al-’asyr (الْعَشْرِ). Apabila dikatakan ‘hari Asyura’, maka yang dimaksudkan adalah hari malam ke-10. Hanya saja setelah diubah daripada perkataan sifat, maka didominasi oleh isim sehingga tidak memerlukan perkataan yang disifatkan, maka dihapuslah perkataan ‘malam’ sehingga lafaz ini menjadi nama tersendiri untuk hari ke-10.” (Lihat Fath al-Bari, 4/245)

Dalam menjawab persoalan di atas, para ulama telah membahagikan kepada empat:

  • Yang paling afdhal puasa pada hari 9 & 10 Muharram
  • Kemudian, puasa pada hari 10 & 11 Muharram
  • Kemudian, puasa pada hari 10 Muharram sahaja
  • Kemudian, puasa pada hari 9, 10 & 11 Muharram

Nas menunjukkan yang paling afdhal adalah puasa pada hari 9 & 10 Muharram. Hal ini berdasarkan hadith Nabi SAW:

 Diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abbas R.anhuma, kata Nabi SAW:

 لَئِنْ بَقِيتُ إِلَى قَابِلٍ لأَصُومَنَّ التَّاسِعَ

Maksudnya: “Sekiranya aku masih hidup pada tahun hadapan nescaya aku akan berpuasa pada hari yang ke 9 (Muharram).”

Riwayat Muslim (1134)

Akhir kalam, marilah sama-sama kita berdoa agar ibadat kita diterima oleh Allah SWT:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا ، وَرِزْقًا طَيِّبًا ، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, aku memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”

Riwayat Ibn Majah (925), al-Nasa’ie dalam al-Sunan al-Kubra (9930) dan Ahmad (26602)

Bertarikh: 27 Julai 2023 bersamaan 9 Muharram 1445 H

1 thoughts on “#2407: Puasa Yang Paling Afdhal Berkenaan Hari 10 Muharram

  1. Zaki says:

    Tumpang tanya. Bagaimana mungkin hadis ini menyuruh berpuasa pada 10 Muharam sedangkan kalendar hijrah dicipta pada zaman Saidina Umar R.A. Bagaimana pada zaman Rasulullah SAW telah ada kalendar hijri pula? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *