#3042: Memakan Ikan Buntal (Pufferfish)

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Bolehkah kita memakan ikan buntal? Sebab ada yang kata boleh makan dan ada yang kata tak boleh kerana ia beracun. Mohon pencerahan. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan menjelaskan secara ringkas mengenai ikan buntal atau dipanggil juga sebagai pufferfish ini. Secara ringkasnya, ikan buntal terkenal dengan kebolehan unik mereka untuk “menggembungkan diri” setiap kali mereka menghadapi ancaman atau pemangsa. Mereka juga terkenal kerana mempunyai pancang di sekeliling badan mereka untuk melindungi diri mereka apabila mereka mengembung. Memang, ikan buntal dilengkapi dengan banyak mekanisme pertahanan, tetapi satu perkara yang menjadikan mereka mangsa yang paling mencabar ialah toksin yang terkandung di dalamnya. Ikan buntal sangat beracun kepada ikan lain dan juga kepada manusia. Ikan ini sangat berbahaya untuk disentuh kerana mereka merembeskan toksin yang boleh membawa maut daripada badan mereka. Walau bagaimanapun, di sebalik sifat toksiknya, ikan buntal kekal sebagai makanan istimewa yang terkenal dan mewah untuk manusia di beberapa kawasan. Penjagaan dan kepakaran yang melampau dalam penyediaan ikan buntal adalah satu keperluan kerana memakan ikan tersebut boleh mengakibatkan komplikasi keracunan makanan yang teruk dan juga kematian.

 

Gambar atas: Ikan buntal dalam tangki

Sekalipun ikan buntal adalah salah satu ikan yang paling berbahaya dan paling mematikan di planet ini, tetapi perkara yang ironisnya ialah mereka tidak menyengat atau menggigit. Mereka mempunyai beberapa mekanisme pertahanan yang menjadikan mereka salah satu mangsa yang paling mencabar untuk dimakan, baik untuk haiwan dan juga manusia. Ikan buntal tidak mengandungi racun, jadi walaupun ia menggigit (yang sebenarnya ia tidak akan menggigit) ia tidak akan menyebabkan sebarang bahaya. Walau bagaimanapun, sesetengah spesies ikan buntal mempunyai pancang atau duri yang membantu mereka menangkis pemangsa. Jika anda ialah ikan pemangsa, ikan buntal yang kembung dengan duri di seluruh badannya sememangnya tidak akan kelihatan menyelerakan.

Ikan buntal bukanlah ikan yang agresif. Di alam liar, mereka lebih memihak kepada makanan dan bukannya pemangsa sendiri. Mereka memakan udang, siput, krill, dan kerang-kerangan lain di lautan dan mencuba yang terbaik untuk tidak boleh dimakan menggunakan beberapa mekanisme pertahanan. Mekanisme pertahanan ini termasuk mengembungkan diri mereka dengan menyedut udara atau mengisi diri mereka dengan air, dan mendedahkan pancang tajam di sekeliling badan mereka, terutamanya di sekitar perut, untuk kelihatan tidak boleh dimakan. Namun, selain daripada sistem pertahanan ini, ikan buntal juga tidak menyelerakan banyak ikan di laut kerana ia mempunyai toksin berbahaya yang boleh membawa maut kepada ikan dan juga manusia.

Ikan buntal mempunyai satu lagi ciri unik yang membezakannya daripada makanan ikan lain – toksin. Ikan buntal bukan sahaja terkenal dengan keupayaan tersendiri untuk “mengembung” apabila diancam atau ketika melarikan diri daripada pemangsa, tetapi ia juga dikenali sebagai sangat beracun. Ikan ini mempunyai tetrodotoxin, yang boleh menyebabkan komplikasi teruk dan juga kematian kepada haiwan dan manusia. Toksin yang ada pada ikan buntal sering digunakan terhadap ikan lain kerana ia sangat mudah terdedah kepada kesan racun.

Tetrodotoxin (TTX) adalah bahan yang sangat berbahaya dan beracun yang biasanya ditemui dalam beberapa spesies ikan, termasuk ikan buntal. Toksin ini juga terdapat dalam kodok, sotong, kerang, dan amfibia. Racun yang kuat terkenal dengan kesan sampingan yang biasa, termasuk lumpuh. Tetrodotoxin menghalang penghantaran isyarat dari saraf ke otot. Kejadian ini boleh menyebabkan kelemahan dan kelumpuhan otot, termasuk saluran pernafasan. Kelumpuhan pesat otot pernafasan akhirnya boleh mengakibatkan pernafasan terhenti atau kematian. Sesetengah pemangsa mungkin menganggap mereka bertuah kerana memakan ikan buntal sebelum mereka mengembang dan memanfaatkan pancang, tetapi mereka tidak akan bernasib baik selagi racun ikan buntal akhirnya akan membunuh mereka.

Ikan buntal amat berbahaya bagi manusia kerana ia mempunyai toksin berbahaya yang boleh menyebabkan manusia sakit atau mati. Walaupun ikan buntal terkenal dengan racunnya, dan di sebalik semua usaha ikan buntal untuk menjadikan diri mereka tidak boleh dimakan, ia masih dianggap sebagai makanan istimewa laut yang mewah di beberapa tempat, terutamanya Jepun. Namun, memakan dan menyediakan ikan buntal memerlukan penjagaan dan kepakaran yang tinggi kerana ikan ini mengandungi racun yang boleh membawa maut kepada manusia. Racun ikan buntal dikaji sekitar 1,200 kali lebih mematikan daripada sianida,[1] menjadikan satu ikan buntal cukup untuk membunuh 30 manusia. Fakta yang lebih mengejutkan ialah racun ikan buntal tidak mempunyai penawar yang diketahui.

 

Gambar atas: Ikan buntal yang dijual di pasar Tsukiji

Jepun adalah pusat populasi ikan buntal, dan di negara ini, ikan buntal, yang dikenali sebagai fugu, adalah makanan istimewa yang sangat mahal. Hanya chef terlatih dan restoran yang diluluskan boleh memasukkan ikan buntal dalam menu mereka. Walau bagaimanapun, beberapa kedai makan tempatan atau chef tidak berlesen turut menawarkan hidangan ini, yang biasanya menyebabkan kematian. Toksin ikan buntal tersebar ke seluruh organ mereka, dan chef terlatih perlu membuang semua bahagian yang mengandungi toksin daripada ikan dengan berhati-hati. Satu potong yang salah sudah tentu akan menyebabkan keracunan makanan. Pemanasan atau pencairan tidak dapat mengeluarkan racun daripada ikan sebaliknya boleh menyebabkan toksin berpindah ke bahagian daging ikan.

Setiap tahun, kira-kira 100 orang mati akibat racun ikan buntal, dan peratusan yang tinggi daripada mereka mati akibat memakan ikan maut itu. Kematian telah direkodkan selama bertahun-tahun, lebih kerap di Jepun dan China, tempat fugu dihidangkan di restoran sushi. Antara tahun 1996 hingga 2006, Jepun melaporkan kira-kira 44 insiden, dan 6.8% telah membawa maut. Pada Disember 2020, berita terkini mengenai keracunan ikan buntal muncul apabila tiga lelaki memakan seekor ikan buntal yang disediakan tanpa kepakaran di Filipina. Lelaki itu mati beberapa jam selepas muntah berterusan.[2]

Hukum memakan ikan buntal

Pada asasnya, haiwan air dapat dibahagikan kepada dua kategori iaitu spesies ikan sebagaimana rupa bentuknya yang telah diketahui umum. Ia adalah halal untuk dimakan walau bagaimanapun cara ia dimatikan serta tidak perlu disembelih. Hal ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ

Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut, dan makanan yang didapati dari laut, sebagai bekalan bagi kamu (untuk dinikmati kelazatannya) dan juga bagi orang-orang yang dalam pelayaran.”

(Surah al-Ma’idah: 96)

Begitu juga, terdapat riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma, beliau berkata:

أُحِلَّت لَنا مَيتَتانِ ودَمانِ؛ الجَرادُ والحيتانُ، والكَبدُ والطِّحالُ

Maksudnya:Dihalalkan ke atas kita dua jenis bangkai dan dua jenis darah. (Dua jenis bangkai) iaitu belalang dan ikan. (Dua jenis darah) iaitu hati dan limpa.”

Riwayat al-Baihaqi (1211) dan beliau menyebutkan dalam al-Sunan al-Kabir, sanad hadith ini adalah sahih.

Keduanya, haiwan air yang tidak menyerupai bentuk kebiasaan ikan seperti babi air dan anjing laut. Para ulama telah berselisih pendapat dalam kategori ini. (Lihat al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/547-548). Bagi kategori ini, Imam al-Nawawi ada menukilkan tiga pendapat yang masyhur mengenai perkara ini dalam kitab beliau, dan menyatakan bahawa pendapat yang sahih di sisi ulama mazhab al-Syafi‘i adalah semuanya halal untuk dimakan, tanpa perlu berhajat kepada sembelihan. Justeru, bangkainya adalah halal untuk dimakan. Hal ini kerana perkataan al-Samak “السَّمَك” — sebagaimana yang terdapat dalam hadith — merujuk kepada semua hidupan air. (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/33-34; al-Mu‘tamad fi al-Fiqh al-Syafi‘i, 2/548).

Ia termasuk sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah al-Ma’idah ayat 96 seperti yang telah disebutkan di atas. Begitu juga, riwayat daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الحِلُّ مَيْتَتُهُ

Maksudnya:Air laut itu suci lagi menyucikan dan halal bangkainya.

Riwayat Abu Daud (83); al-Tirmizi (69) dan al-Nasa’i (59)

Berbalik kepada soalan yang diajukan, secara umumnya ikan buntal termasuk dalam haiwan hidupan air yang mana hukum asalnya adalah halal dimakan. Sekalipun begitu ikan buntal juga dikenali sebagai haiwan yang mempunyai toksin yang beracun yang boleh menyebabkan kematian kepada pemakannya. Oleh yang demikian, hukum ikan buntal berubah daripada hukum asalnya iaitu harus dimakan menjadi haram dimakan disebabkan oleh mudarat dan bahayanya kepada manusia — pemakannya. Firman Allah:

وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ

Maksudnya:Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.”

(Surah al-Baqarah: 195)

Ayat di atas bermaksud janganlah kamu menyerahkan diri kepada hal-hal yang menyebabkan kebinasaan, akan tetapi lakukanlah untuk diri kamu sebab-sebab yang boleh membawa kepada keselamatan. (Lihat Zubdah al-Tafasir min Fath al-Qadir, hlm. 38).

Begitu juga Imam al-Baghawi dalam menjelaskan ayat ini menyebut bahawa setiap perkara yang membawa kepada kebinasaan dalam agama mahupun dunia, maka ia termasuk dalam makna ayat ini.  (Lihat Ma‘alim al-Tanzil, 1/367). Tambahan lagi, menurut Syeikh Sayyid Tantawi, maksud “التَّهْلُكَةِ” ialah kehancuran dan kematian atau apa jua yang boleh membawa kepadanya. (Lihat al-Tafsir al-Wasit, 329).

Akan tetapi jika toksin atau racun dalam ikan buntal itu dapat dibuang atau dihilangkan, maka hukum memakannya kembali kepada hukum asal hidupan air iaitu harus dimakan. Pada asasnya, ‘illah (sebab) bagi ketidakharusan atau haram memakan ikan buntal adalah kerana ia mempunyai toksin atau racun dalam badannya yang membahayakan pemakannya. Justeru, jika ‘illah itu hilang, maka hilanglah larangan daripada memakan haiwan tersebut. Hal ini adalah bertepatan dengan kaedah:

إِذَا زَالَتِ العِلَّةُ زَالَ الحُكْمُ

Maksudnya:Apabila hilang ‘illahnya, maka tiadalah hukum tersebut.”

Hal ini adalah sebagaimana dilaporkan bahawa  ikan buntal dari Jepun selamat untuk dimakan kerana peraturan keselamatan negara itu yang teliti dan ketat dalam aspek memprosesan dan pengeskportan produk ikan tersebut, sekali gus menjadikan ia sajian makanan laut yang selamat. Menurut wakil Persatuan Fugu Antarabangsa Jepun, Furukawa Yukihiro, ikan buntal Jepun diedar dan dieksport dari negara Matahari Terbit itu termasuk ke Malaysia, Singapura, Amerika Syarikat, Australia dan Rusia. Di Jepun, berikutan langkah keselamatan penggunaan ikan buntal atau fugu, rakyat Jepun menikmati kira-kira 10,000 tan ikan buntal setiap tahun dengan selamat.

Mengulas lanjut mengenai piawaian keselamatan Jepun, Furukawa berkata kerajaan Jepun memutuskan perairan menangkap ikan, jenis dan bahagian fugu yang sesuai untuk dimakan manakala kerajaan tempatan mengeluarkan lesen kepada mereka yang layak sebagai chef fugu. Malah Kementerian Kesihatan, Buruh dan Kebajikan Jepun telah mengeluarkan langkah sanitasi untuk ikan buntal yang menetapkan spesies dan bahagian ikan buntal yang tidak berbahaya kepada kesihatan manusia melalui penyahracunan serta perairan di mana ikan itu ditangkap. Pengenalpastian spesies dan bahagian ikan buntal dikuatkuasakan secara menyeluruh pada setiap peringkat proses ikan buntal, bermula daripada proses penangkapan ikan, pemborongan (pasaran), pemprosesan, pengedaran, memasak dan peruncitan.

Kemudian, pengendali ikan buntal pula perlu mendapatkan kelayakan pengendalian ikan buntal, yang merangkumi keupayaan untuk mengenal pasti spesies fugu dan kemahiran mereka untuk membuang bahagian toksik menerusi peperiksaan. Hanya pihak yang mempunyai kemudahan khas dengan kakitangan berkelayakan yang lulus peperiksaan akan dibenarkan memproses ikan buntal.

Menurut Furukawa lagi, produk ikan buntal yang diproses dan telah melalui proses ketat seperti yang diperuntukkan oleh Kementerian Kesihatan, Buruh dan Kebajikan Jepun, adalah selamat untuk rakyat Malaysia menikmati hidangan ikan buntal import yang lazat seperti dari Jepun. Jika dibandingkan dengan ikan lain, ikan buntal mengandungi banyak asid amino dan kolagen, tetapi rendah kandungan lemak dan berotot, dengan mempunyai tekstur yang kukuh dan rasa yang segar walaupun digoreng dalam minyak. Ciri-ciri ini menjadikannya bahan yang ideal dalam masakan Melayu dan Cina yang mewah serta restoran Jepun.

Menurutnya lagi, kebanyakan kes keracunan makanan ikan buntal di Jepun disebabkan oleh individu yang memasak fugu yang ditangkap sendiri. Oleh itu, Kerajaan Pusat Jepun dan kerajaan tempatan telah melancarkan kempen pendidikan untuk meningkatkan kesedaran mengenai larangan memasak ikan buntal secara amatur.[3]

Kesimpulannya

Oleh itu, berdasarkan kepada kenyataan dan perbincangan di atas, kami berpendapat bahawa ikan buntal adalah haram dimakan disebabkan oleh toksin atau racun yang terkandung di dalam badannya, yang memudaratkan serta membahayakan pemakannya — iaitu manusia. Perkara ini adalah selari dengan kaedah fiqh yang menyebutkan:

الأَصْلُ فِي الأَشْيَاءِ النَافِعَةِ الإِبَاحَةُ، وَفِي الأَشْيَاءِ الضَّارَّةِ الحُرْمَةُ

Maksudnya: “Hukum asal bagi sesuatu yang bermanfaat adalah dibolehkan (yakni harus) dan hukum asal bagi sesuatu yang berbahaya adalah diharamkan.”

Namun, jika toksin atau racun dalam ikan buntal itu dapat dibuang atau dihilangkan, maka hukum memakannya kembali kepada hukum asal hidupan air iaitu harus dimakan seperti ikan-ikan buntal atau fugu yang dikendalikan dan disediakan oleh chef-chef yang mempunyai lesen chef fugu dan seumpamanya.

Kami juga menasihatkan kepada semua, jika terdapat keraguan atau tidak pasti sama ada ada ikan buntal itu dari jenis yang selamat dimakan ataupun tidak, atau dikendalikan oleh mereka yang berkeahlian ataupun tidak, maka ia kembali kepada hukum asal ikan buntal itu sendiri iaitu haram dimakan dan hendaklah dielakkan daripada memakannya.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”

[1] Sianida ialah sejenis sebatian kimia yang sangat beracun. (Lihat https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=sianida. Diakses pada 5 September 2023)

[2] Lihat https://a-z-animals.com/blog/are-pufferfish-poisonous-or-dangerous/. Diakses pada 5 September 2023.

[3] Lihat https://www.hmetro.com.my/amp/bisnes/2023/07/985979/ikan-buntal-jepun-selamat-dimakan. Diakses pada 5 September 2023.

Bertarikh: 12 September 2023 bersamaan 26 Safar 1445

Sokong Kami

Anda Suka Artikel Ini Tekan untuk terus menyumbang

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *