#4619: Cara dan Panduan dalam Berbuat Baik Kepada Pasangan

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ingin bertanya bagaimanakan mu’asyarah yang baik antara suami isteri? Mohon penjelasan Dato’. Terima kasih. 

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ

Maksudnya: “Dan bergaullah dengan mereka (golongan wanita) dengan cara yang makruf.”

(Surah al-Nisa’:19)

Imam al-Qurtubi ketika menafsirkan ayat ini berkata: (Iaitu) dengan cara yang Allah perintahkan daripada pergaulan yang baik. Seruan ini adalah kepada semua, kerana setiap seorang itu mempunyai pergaulan sama ada seorang suami atau seorang wali. Akan tetapi yang dimaksudkan dengan perintah ini secara kebiasaannya adalah para suami. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 5/84)

Syeikh al-Maraghi berkata: “Para suami diwajibkan bergaul dengan isteri-isterinya secara baik. Oleh itu, bergaullah dengan mereka secara yang dapat menyenangkan tabiat mereka. Tetapi tidak pula bertentangan dengan syariat dan adat. Janganlah kamu bersikap bakhil dalam menafkahi mereka dan jangan pula kamu sakiti mereka dengan ucapan dan perbuatan atau kamu menghadapi mereka dengan wajah muram dan kening berkerut.

Kalimah mu’asyarah (bergaul) di sini menunjukkan pengertian kebersamaan dan perkongsian iaitu layanilah mereka dengan cara yang baik dan para isteri perlu melayani kamu seperti itu juga. Jadi, suami dan isteri diseru agar saling memberikan kebahagiaan serta menjadi sumber ketenangan dan kebahagiaan dalam melayari rumahtangga. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 2/1128)

Dalam menjawab bagi persoalan di atas kami katakan berlaku baik antara suami isteri merupakan kewajipan setiap pasangan kerana ia murapakan perintah ilahi sebagaimana firman Allah SWT: 

Dalam menjawab persoalan di atas, kami katakan bahawa berlaku baik  antara suami dan isteri merupakan satu kewajipan yang diperintahkan oleh Allah SWT. Ini adalah aspek yang sangat penting dalam menjalin hubungan perkahwinan yang harmoni dan sejahtera. Firman Allah SWT:

وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ

Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak).”

(Surah al-Baqarah: 228)

Antara cara bermua’syarah dengan baik antara pasangan suami isteri kami terangkan sepertimana berikut:

  • Suami dan isteri sepatutnya melupakan kesalahan yang dilakukan oleh satu sama lain, terutamanya jika itu adalah kesilapan kecil dan dapat dimaafkan. Mereka juga patut memohon maaf dan memberi alasan yang munasabah daripada kesilapan yang telah dilakukan tersebut. Ini semua hanya boleh terjadi dengan kasih sayang, pemikiran yang baik, dan niat yang jujur.
  • Suami dan isteri seharusnya tidak menunjukkan perhatian yang lebih kepada orang lain berbanding pasangan masing-masing. Misalnya, lelaki banyak memuji wanita lain berbanding isterinya dalam hal penampilan atau kebaikan hati. Begitu isteri. Perbuatan ini boleh menyebabkan berlakunya jarak dan kesepian dalam hubungan mereka.
  • Suami dan isteri seharusnya menghormati serta menghargai keluarga pasangan masing-masing, dan bersikap baik serta membantu mereka dengan baik jika mereka datang  berkunjung.
  • Setiap pasangan sepatutnya menghargai usaha yang dilakukan oleh pasangan masing-masing. Jika salah satu dari mereka berbuat baik kepada yang lain, atau memberikan hadiah, mereka sepatutnya mengucapkan terima kasih atasnya dan menghargai usaha yang dilakukan.
  • Setiap pasangan sepatutnya menyebut kebaikan tentang pasangan mereka ketika dia tidak ada di sisi, dan melindungi daripada mengkritiknya ketika dia membuat kesilapan.
  • Tidak sepatutnya seseorang menghina pasangannya di hadapan orang lain dengan kelemahan yang ada padanya, sama ada itu adalah kelemahan fizikal seperti kekurangan atau cacat, atau kekurangan sosial seperti kemiskinan, kegagalan mendapat pendidikan, pekerjaan yang sederhana, atau kedudukan yang rendah.
  • Setiap pasangan sepatutnya berkongsi kegembiraan dan kesedihan pasangannya, tidak menunjukkan kegembiraan pada masa pasangan bersedih, dan tidak menunjukkan kesedihan ketika pasangan gembira. Secara keseluruhan, setiap pasangan seharusnya jujur dan berusaha untuk membawa kegembiraan kepada pasangannya, menghilangkan kesedihan dan kekecewaan dalam kehidupannya. (Lihat Nizam al-Usrah fi al-Islam,2/19)

Justeru, kami percaya bahawa prinsip-prinsip ini merupakan panduan yang baik bagi setiap pasangan suami isteri untuk berinteraksi secara harmoni, menjaga kebahagiaan, serta kesejahteraan dalam kehidupan rumahtangga. Ini adalah cara yang penting untuk memastikan keharmonian dan keamanan dalam hubungan suami isteri. Apa yang telah diterangkan di atas adalah merangkumi makna firman Allah SWT “وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ”.

Semoga Allah memberikan kefahaman yang jelas dalam melaksanakan segala titah perintahnya dan kami akhiri dengan doa:

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”

(Surah al-Furqan: 74)

Wallahu a’lam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *