#4844: Wanita yang Sempurna

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Benarkah terdapat wanita yang sempurna?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Ya. Kami mulakan dengan takrif sempurna. Menurut Kamus Dewan Bahasa, sempurna bermaksud tidak ada cacat celanya atau kekurangannya. Ia juga dengan maksud baik lagi teratur.[1] Sempurna yang dimaksudkan di sini adalah dengan maksud mereka yang hampir setaraf dengan lelaki yang sempurna dan baik dari segi iman, takwa, ilmu, keyakinannya kepada Allah SWT, ibadatnya dan lain-lain lagi.

Daripada Abu Musa al-Asy‘ari R.A, daripada Nabi SAW, Baginda SAW bersabda:

كَمُلَ مِنَ الرِّجَالِ كَثِيرٌ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ، وَآسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ. وَفَضْلُ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ.

Maksudnya: “Ramai yang mencapai kesempurnaan daripada kaum lelaki dan tidak sempurna daripada kaum perempuan (dalam kalangan umat terdahulu) melainkan Maryam binti ‘Imran dan Asiyah isteri Fira‘un. Dan kelebihan Aisyah ke atas para wanita adalah seperti kelebihan tharid[2] ke atas seluruh makanan yang lain.”

Riwayat al-Bukhari (5418)

Syeikh al-Mubarakfuri berkata: Yang dikehendaki dengan wanita pada zamannya, yakni pada zaman kehidupan masing-masing. Hadith ini telah mengithbatkan sempurna bagi Asiah sebagaimana diithbatkan sempurna bagi Maryam. Justeru, ditegah untuk menanggung kebaikan keduanya pada hadith ini secara mutlak. Tetapi dalam riwayat yang lain, ditafsirkan sebagaimana riwayat al-Bazzar dan al-Tabarani dalam hadith Ammar bin Yasir R.A secara marfu’:

لَقَدْ فُضِّلَتْ خَدِيجَةُ عَلَى نِسَاءِ أُمَّتِي كَمَا فُضِّلَتْ مَرْيَمُ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ

Maksudnya: “Dilebihkan khadijah ke atas semua wanita umatku sebagaimana dilebihkan maryam atas semua wanita alam.”

Riwayat al-Bazzar (1427 dan al-Tabarani sepertimana dalam Majma’ al-Zawa’id (9/226).Hadis hasan.

Kata Imam al-Nawawi: Yang paling zahir, maknanya, setiap kedua-duanya yakni Asiah dan Maryam, adalah sebaik-baik wanita pada zamannya.

Jelas menunjukkan dalam hadith ini, disebut dengan Maryam dan juga Asiah, isteri kepada Firaun. Sejarah membuktikan kedua-duanya adalah hamba Allah yang solehah, bertakwa dan menghadapi ujian yang amat berat dan getir, tetapi teguh dengan imannya.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ زِدْنَا وَلَا تَنْقُصْنَا، وَأَكْرِمْنَا وَلَا تُهِنَّا، وَأَعْطِنَا وَلَا تَحْرِمْنَا، وَآثِرْنَا وَلَا تُؤْثِرْ عَلَيْنَا، وَارْضِنَا وَارْضَ عَنَّا

Maksudnya: “Wahai Allah! Tambahkanlah buat kami dan jangan Engkau kurangkan. Muliakanlah kami, jangan hinakan kami. Berilah buat kami, jangan dicegahnya. Pilihlah kami, jangan Engkau biarkan dan redhailah kami dan redhailah pula semua usaha kami.”

Nota kaki:

[1] https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=sempurna

[2] Tharid ialah roti yang dicebiskan dan direndamkan dengan kuah daging.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *