#5018: Memakan Moose atau Elk

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Baru-baru ini saya ada melihat satu video seekor haiwan yang dipanggil sebagai moose yang sangat tinggi. Soalan saya, bolehkah ia dimakan? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan mengemukakan terlebih dahulu sedikit pengenalan berkenaan moose ini. Moose, (Alces alces), ahli terbesar keluarga rusa Cervidae (order Artiodactyla). Moose kelihatan menarik kerana saiznya yang menjulang tinggi, warna hitam, kaki yang panjang, muncung yang terjulur, dan gelambir berbulu yang berjuntai (dipanggil loceng) dan tanduk lembu jantan tua yang besar, lebar dan rata. Nama moose adalah nama biasa (ia dipanggil) di Amerika Utara; ia berasal daripada perkataan moosh (“penanggal dan pemakan kulit kayu”) dalam bahasa Algonquian orang Innu di Quebec, Kanada. Manakala di Eropah moose dipanggil sebagai elk.

Male elk surrounded by others in a field

Gambar di atas: Moose atau Elk jantan

Moose mendiami bahagian utara Amerika Utara dan Eurasia. Di Amerika Utara empat subspesies dikenali, termasuk moose timur (Alces alces americana), yang mendiami timur Kanada dan timur laut Amerika Syarikat; moose barat laut (A. alces andersoni), yang mendiami tengah Kanada dan North Dakota, Minnesota, dan utara Michigan; moose Shiras (A. alces shirasi), yang mendiami Banjaran Rocky di Amerika Syarikat dan Kanada; dan moose Alaska (A. alces gigas), yang mendiami Alaska dan barat laut Kanada. Walaupun tidak diterima secara meluas, beberapa klasifikasi turut mengiktiraf beberapa subspesies Eurasia, termasuk moose Eropah (A. alces alces); moose Siberia, atau Yakut, (A. alces pfizenmayeri); Siberia barat, atau Ussuri, moose (A. alces cameloides); dan Siberia timur, atau Kolyma, moose (A. alces buturlini).

Sebagai tambahan kepada perbezaan dalam taburan geografi, subspesies moose yang berbeza dibezakan lagi dengan ciri-ciri seperti saiz, bulu dan ciri-ciri tanduk. Perbezaan dalam saiz badan serantau nampaknya mencerminkan penyesuaian kepada keadaan tempatan. Spesimen moose terbesar ditemui di Alaska dan Siberia timur; terdapat seberat 600 kg (1,300 paun) dan berdiri setinggi 2 meter (7 kaki) di bahu. Moose terkecil ditemui dalam populasi paling selatan di Wyoming dan Manchuria, di mana seberat 300–350 kg (660–770 paun).

Beautiful shot of moose fighting with their horns in the snow

Gambar di atas: Moose sedang berlawan dengan tanduk sesama mereka

Moose terutamanya mengeksploitasi komuniti tumbuhan pokok renek luruh yang telah terganggu oleh banjir, runtuhan salji, atau kebakaran hutan. Mereka adalah pengunjung yang gemar untuk menjilat mineral. Pada musim sejuk mereka juga boleh memakan konifer seperti cemara dan yew. Di kawasan salji yang sangat dalam, moose mungkin menginjak sistem denai yang dipanggil “halaman moose.” Pada musim panas mereka juga boleh memakan sejumlah besar tumbuh-tumbuhan akuatik. Muncung besar, mudah alih, sensitif nampaknya merupakan organ pemakanan khusus yang membolehkan moose mengeksploitasi stok besar tumbuh-tumbuhan akuatik yang tenggelam di tasik dan sungai cetek. Moose boleh menyelam dan kekal sehingga 50 saat di bawah air semasa makan. Malah anak moose juga adalah perenang yang sangat baik.

Moose berani dan sedia mempertahankan diri terhadap serangan karnivor besar. Semasa musim mengawan/beranak, moose menghadapi beruang grizzly dan beruang hitam. Pada penghujung musim sejuk apabila salji dalam/tebal dan moose tidak dapat melarikan diri, mereka mempertahankan diri daripada kumpulan serigala. Mereka memilih tanah yang keras dan rata dengan sedikit salji untuk kebolehgerakan, seperti rabung yang ditiup bebas daripada salji atau tasik beku dengan litupan salji yang nipis. Apabila dihalang oleh salji dalam/tebal, mereka kembali ke konifer tebal untuk melindungi kawasan inguinal mereka yang terdedah dan bahagian bawah badan daripada serangan serigala. Mereka kemudiannya boleh menyerang serigala dan menyerang mereka dengan menampar mereka dengan kaki depan mereka dan menendang mereka dengan kaki belakang mereka. Pukulan ini cukup kuat sehingga boleh membunuh serigala.

Moose telah membunuh manusia. Di Siberia, pemburu yang bersenjatakan senapang lebih takut kepada moose yang cedera berbanding beruang coklat yang besar. Disebabkan oleh kulit tebal di kepala dan lehernya serta tengkoraknya yang padat, seekor moose yang menyerang tidak dapat dihentikan dengan mudah dengan bebola senapang kecil dan bulat daripada plumbum lembut.

Moose biasanya melarikan diri dari pemangsa dengan berlari pada kelajuan tinggi, yang memaksa pemangsa yang mengejar yang lebih kecil untuk melompat dan memenatkan tetapi memerlukan tenaga yang agak sedikit. Ia mudah datang ke teluk tetapi mengikut syaratnya: ia memilih air rendah di mana serigala terhalang dalam pergerakan mereka. Walaupun moose adalah perenang yang sangat baik, ia tidak memilih air yang lebih dalam, kerana serigala utara mempunyai cakar yang agak besar dan begitu juga perenang yang sangat baik. Pemangsaan oleh serigala dan beruang memberi kesan kepada moose yang lemah tetapi juga boleh menyebabkan anak moose yang sihat cedera dengan teruk, walaupun dipertahankan dengan penuh semangat oleh ibu mereka.

Oleh kerana saiz badannya yang besar, moose mempunyai tempoh kehamilan yang panjang kira-kira 230 hari. Mendapat anak kembar bukan perkara biasa bagi moose. Anak moose dilahirkan dalam warna sawo matang, yang sangat berbeza dengan warna gelap orang moose dewasa. Mereka tumbuh/membesar sangat cepat tetapi masih memerlukan perlindungan ibu terhadap serangan serigala pada musim sejuk. Mereka dihalau oleh ibu mereka sejurus sebelum ibunya bersalin semula. Anak-anak moose yang tersebar berkeliaran mencari ruang hidup baru.

Anak moose jantan di tangan manusia mudah dijinakkan dan muncul sebagai makhluk yang sangat pintar, nakal, tetapi benar-benar setia. Sebagai haiwan tunggangan dan binatang beban, moose lebih unggul daripada kuda di muskeg dan taiga. Pada penghujung abad ke-19 dan awal abad ke-20, moose menjadi jarang disebabkan oleh eksploitasi yang teruk pada masa yang tidak diselesaikan di Eurasia dan perburuan yang tidak terkawal di Amerika Utara. Walau bagaimanapun, mereka bertindak balas melalui perlindungan dan pengurusan. Hari ini moose banyak terdapat di Eurasia dan Amerika Utara dan merupakan haiwan buruan yang disayangi. (Muncung moose dianggap sebagai makanan istimewa). Walau bagaimanapun, dengan pemulihan fauna pemangsa di Amerika Utara, moose sekali lagi berkurangan.[1]

Memakan Moose

Seterusnya dalam menjawab soalan di atas, pada asasnya, terdapat kaedah menyebutkan bahawa hukum asal — yakni dalam menentukan status halal — bagi suatu haiwan itu adalah harus dan halal dimakan selagi mana tiada dalil yang mengharamkannya. Firman Allah SWT:

أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ

Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu (memakan) binatang-binatang ternak (dan sebagainya), kecuali apa yang akan dibacakan (tentang haramnya) kepada kamu.”

(Surah al-Ma’idah: 1)

Tambahan lagi, Syeikh Muhammad bin Soleh juga ada menyebutkan bahawa hukum asal bagi suatu makanan itu adalah halal melainkan adanya dalil yang mengharamkannya. Jika timbul keraguan dalam diri kita mengenai suatu makanan itu, yakni adakah ia halal ataupun haram. Maka, ia dihukumkan sebagai halal sehinggalah jelas kepada kita bahawa hukumnya adalah haram. Hal ini adalah berdasarkan kepada firman Allah SWT:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا

Maksudnya:Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi.

(Surah al-Baqarah: 29)

Ayat di atas merangkumi segala sesuatu yang ada di atas muka bumi ini yang terdiri daripada haiwan-haiwan, tumbuh-tumbuhan, pakaian dan sebagainya. Begitu juga firman Allah SWT:

وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ

Maksudnya: “Dan Dia (Allah) telah menundukkan untukmu apa yang di langit dan apa yang di bumi semuanya, (sebagai rahmat) daripada-Nya.”

(Surah al-Jathiyah: 13)

Begitulah juga dalam sebuah riwayat daripada Abu al-Darda’ bahawa Rasulullah SAW bersabda:

ما أَحَلَّ اللهُ فِي كِتَابِهِ فَهُوَ حَلَالٌ، وَمَا حَرَّمَ فَهُوَ حَرَامٌ، وَمَا سَكَتَ عَنْهُ فَهُوَ عَفْوٌ

Maksudnya:Apa yang Allah SWT halalkan dalam kitab-Nya, maka ia adalah halal. Apa yang Allah SWT haramkan, maka ia adalah haram, dan apa yang didiamkan mengenainya, maka ia adalah dimaafkan.”

Riwayat al-Bazzar (4087); al-Tabarani dalam Musnad al-Syamiyyin (2102)

Oleh yang demikian, hukum asal bagi seluruh haiwan adalah halal sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan keharamannya. (Lihat Fatawa Nur ‘ala al-Darb, 20/2).

Selain itu, al-Qarafi ada menyebutkan dalam al-Furuq (2/19) bahawa sesuatu yang tidak terdapat dalil mengenai pengharamannya, kami katakan, ia adalah diharuskan berdasarkan kepada hukum asal (berlepas daripada hukum haram).

Begitu juga al-Zarkasyi turut menyatakan, halal di sisi Imam al-Syafi‘i ialah sesuatu yang tidak terdapat dalil mengenai pengharamannya. Kemudian, Imam al-Syafi‘i menguatkan pendapatnya itu dengan firman Allah SWT:

قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): ‘Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor – atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah.’

(Surah al-An‘am: 145)

Begitu juga dengan sabda Nabi SAW:

وَسَكَتَ عَنْ أَشْيَاءَ رَحْمَةً بِكُمْ؛ فَلَا تَبْحَثُوا عَنْهَا

Maksudnya: “Dan sesuatu yang didiamkan mengenainya (berkenaan hukumnya) adalah rahmat buat kamu, maka janganlah kamu mencari-cari mengenainya.

Berdasarkan kepada kaedah dan prinsip ini, banyak permasalahan yang rumit diselesaikan. (Lihat al-Manthur fi al-Qawa’id al-Fiqhiyyah, 2/70-71).

Sebagaimana yang kita ketahui, moose atau elk ini haiwan liar yang tergolong dalam keluarga rusa sebagaimana antelop dan kijang. Menurut al-Damiri, antelop berserta semua jenis-jenisnya adalah halal untuk dimakan. (Lihat Hayah al-Hayawan al-Kubra, 3/61). Begitu juga al-Syirazi ada menyebutkan, haiwan liar seperti antelop dan lembu adalah halal untuk dimakan berdasarkan kepada firman Allah Azza wa Jalla:

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ

Maksudnya: “Dan dia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik.”

(Surah al-A‘raf: 157)

Antelop dan lembu termasuk dalam makanan yang baik-baik, diburu dan dimakan. Begitu juga dihalalkan keldai liar berdasarkan kepada ayat di atas. (Lihat al-Muhazzab fi Fiqh al-Imam al-Syafi‘i, 1/449).

Kemudian Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan kenyataan al-Syirazi di atas menyatakan, haiwan liar adalah halal untuk dimakan, di antaranya seperti antelop, lembu, keldai liar dan hyena berdasarkan apa yang telah dinyatakan oleh pengarang (iaitu al-Syirazi), dan kesemuanya ini adalah secara sepakat ulama. Begitu juga dihalalkan capra (الْوَعْلُ) tanpa sebarang khilaf.  (Lihat al-Majmu‘ Syarh al-Muhazzab, 9/9).

Kesimpulannya

Oleh itu, berdasarkan kepada kenyataan dan perbincangan di atas, kami berpendapat bahawa moose atau elk ini adalah halal untuk dimakan.  Ini kerana ia termasuk dalam jenis haiwan yang tidak terdapat nas syarak mengenai pengharamannya, bahkan sebaliknya ia termasuk dalam jenis makanan yang baik-baik dan haiwan yang diburu. Jadi, ia kekal sebagaimana hukum asalnya iaitu halal dan diharuskan untuk memakannya. Kaedah fiqh menyatakan:

الْأَصْلُ فِي الْأَشْيَاءِ الْإِبَاحَةُ حَتَّى يَدُلَّ الدَّلِيلُ عَلَى التَّحْرِيمِ

Maksudnya:Hukum asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut).” (Lihat al-Asybah wa al-Naza’ir oleh al-Suyuti, hlm. 60).

Walaupun begitu, kita amat perlu menghormati perundangan sesebuah negara seperti di Malaysia, adakah di sana terdapat akta atau larangan bagi memburunya kerana ia termasuk dalam binatang yang dilindungi. Jika tiada, maka dibolehkan untuk memburu dan makan moose atau elk tersebut.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”

Nota kaki:

[1] Lihat https://www.britannica.com/animal/moose-mammal. Diakses pada 6 Disember 2023.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *