#2198: Siapakah Tubba’ dan Kaum Tubba’ yang diceritakan dalam al-Quran?

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh ceritakan berkenaan siapakah Tubba’ dan mengapa kaum Tubba’ dibinasakan oleh Allah SWT?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Al-Raghib al-Asfahani menyatakan bahawa dari segi bahasa, tubba‘ ialah kerajaan warisan turun temurun yang rakyat sentiasa mengikut pemimpin. (Lihat al-Mufradat fi Gharib al-Quran, hlm. 163)

Kaum Tubba’ berasal daripada kalimah (تَبَعَ) yang bermaksud mengikuti. Tubba‘ adalah satu gelaran bagi raja-raja Himyar di Yaman. Kaum Tubba‘ merujuk kepada pengikut atau rakyatnya. Menurut al-Baghawi, ia adalah Tubba‘ al-Himyari dan namanya ialah As‘ad Abu Karb. (Lihat Maalim al-Tanzil, 7/358)

Kaum Tubba’ ialah kelompok Himyar dari Yaman, dan dipanggil sebagai Tubba‘ kerana mereka mengikut para pemerintah Yaman terdahulu. Ada yang menyatakan bahawa Tubba’ merupakan nama yang disandarkan kepada para pemerintah Yaman. (Lihat Tafsir al-Mawardi, 5/256; Tafsir al-Maraghi, 25/130; al-Tafsir al-Munir, 25/228)

Allah SWT menyebutkan dalam al-Quran berkenaan kaum Tubba’ dalam dua tempat, ketika mengkhabarkan kekafiran kaumnya dan mengingatkan mereka tentang azab dan kemurkaan Allah yang menimpa mereka. Firman Allah SWT: 

أَهُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ أَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ

Maksudnya: “Adakah mereka lebih baik atau kaum Tubba’ dan orang-orang yang sebelum mereka yang Kami binasakan? Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berdosa.” 

(Surah al-Dukhan: 37)

Firman Allah SWT lagi:

كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ . وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ . وَأَصْحَابُ الْأَيْكَةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ كُلٌّ كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِيدِ

Maksudnya: “Dan Allah Yang Maha Suci berfirman, “Kaum Nuh, penduduk Rass, kaum Tsamud, ‘Ad, Firaun, dan saudara-saudara Luth, serta penduduk Al-Aikah dan kaum Tubba’, semuanya mendustakan rasul-rasul, maka terlaksanalah hukuman-Ku yang dijanjikan.” 

(Surah Qaf: 12-14)

Siapakah Tubba’?

Menurut para ahli tafsir, Tubba’ adalah salah seorang raja di Yaman. Dia adalah seorang musyrik yang kemudian masuk Islam. Dia beribadah kepada Allah mengikuti syariat Nabi Musa AS. Pada awalnya, Rasulullah SAW tidak mengetahui apakah dia adalah seorang yang soleh atau tidak, maka turunlah wahyu kepada baginda yang menyatakan bahawa dia adalah seorang yang soleh. Oleh karena itu, Nabi SAW melarang untuk mencela Tubba’. Diriwayatkan daripada Sahal bin Sa’ad al-Sa’idi R.A, Rasulullah SAW bersabda:

  لَا تَسُبُّوا تُبَّعًا ، فَإِنَّهُ قَدْ كَانَ أَسْلَمَ

Maksudnya: “Jangan mencela Tubba, sesungguhnya dia telah masuk Islam.” 

Riwayat Ahmad dalam al-Musnad (22880) Para peneliti menyatakan bahawa hadith ini hasan lighairih dan dinilai hasan dalam al-Silsilah al-Sahihah (2423).

Ibn Kathir dalam Tafsir al-Quran al-’Azim (7/236-237) juga menyebutkan sedikit tentang sejarah Tubba’. Beliau berkata: “Himyar (Saba) setiap kali ada pemimpin di antara mereka, mereka menyebutnya ‘Tubba’, seperti ‘Kisra’ bagi orang yang memerintah Parsi, dan ‘Qaisar’ bagi orang yang memerintah Rom, dan ‘Firaun’ bagi orang yang memerintah Mesir sebagai orang kafir, dan ‘al-Najasyi’ bagi orang yang memerintah Habsyah, dan lain-lain dari pemimpin-pemimpin suku-suku.”

Tetapi disepakati bahawa sebahagian daripada keturunan Tubba’ keluar dari Yaman dan melakukan perjalanan ke pelbagai negara sehingga mereka sampai Samarkand sehingga kerajaannya semakin kuat, besar penguasaan dan askarnya, dan wilayahnya semakin luas, serta jumlah rakyatnya bertambah banyak. Dan dia juga yang menawan al-Hirah. Telah disepakati bahawa dia pernah singgah di Madinah pada masa jahiliyah dan dia ingin melawan penduduknya. Mereka mencegahnya dan berperang melawannya pada siang hari, sedangkan mereka mengelilinginya pada malam hari. Dia malu dengan mereka dan menjauhkan diri dari mereka. Dia membawa bersamanya dua pendeta Yahudi yang telah memberikan nasihat kepadanya dan memberitahunya bahawa tidak ada jalan baginya di kota ini, kerana ada seorang nabi yang akan datang di akhir zaman. Kemudian dia kembali ke Yaman membawa kedua pendeta tersebut bersamanya. Ketika dia melalui Makkah, dia ingin meruntuhkan Kaabah, tetapi mereka melarangnya juga dan memberitahunya tentang keagungan rumah ini, bahawa itu adalah bangunan yang didirikan oleh Nabi Ibrahim yang mulia, dan Kaabah itu akan memiliki peranan yang besar di tangan nabi yang diutus di akhir zaman. Maka dia mengagungkan dan tawaf mengelilingi Kaabah, lalu dia memenuhkan Kaabah itu dengan kain, tali, dan timah. Kemudian dia kembali ke Yaman dan mengajak penduduknya untuk mengikuti agama yahudi itu. Pada saat itu, agama mereka adalah agama Nabi Musa AS, yang ada antara mereka sudah mendapatkan petunjuk sebelum datangnya Nabi Isa A.S, maka majoriti penduduk Yaman mengikuti agama yahudi ini. (Lihat Tafsir Ibn Kathir, 7/236)

Ibn Ishaq juga meriwayatkan kisah ini dalam kitab Sirahnya, dan ia juga diterjemahkan oleh al-Hafiz Ibn ‘Asakir dalam kitab Tarikhnya yang terkenal. Dia juga meriwayatkan banyak hal yang telah kami sebutkan dan yang tidak kami sebutkan. Dia menyebutkan bahawa Tubba’ adalah raja Damsyiq dan ketika dia menunjukkan kuda-kudanya, mereka membawanya dari Damsyiq ke Yaman. . (Lihat Sirah Ibn Hisyam, 1/19 & 28)  

Kemudian diriwayatkan daripada jalur Abd al-Razzaq, daripada Ma’mar, daripada Ibnu Abi Zi’b, daripada Al-Maqburi, daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

مَا أَدْرِي الْحُدُودُ طَهَارَةٌ لِأَهْلِهَا أَمْ لَا وَلَا أَدْرِي تُبَّعٌ لَعِيناً كَانَ أَمْ لَا، وَلَا أَدْرِي ذُو الْقَرْنَيْنِ نَبِيًّا كَانَ أَمْ مَلِكاً. وَقَالَ غَيْرُهُ : أَعُزَيْرًا كَانَ نَبِيًّا أَمْ لَا؟

Maksudnya: “Aku tidak tahu apakah perbatasan itu suci bagi penduduknya atau tidak. Aku tidak tahu apakah Tubba’ seorang yang dilaknat atau bukan. Aku tidak tahu apakah Dzul-Qarnain adalah seorang nabi atau seorang raja.” Dan selainnya berkata: “Apakah Uzair adalah seorang nabi atau bukan?” 

Riwayat Abu Dawud (4674), al-Bazzar (8541), dan Ibn ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq (4/11)

Hal ini – wallahu’alam – menunjukkan seolah-olah dia pada awalnya adalah seorang kafir, kemudian dia masuk Islam dan mengikuti agama Kalamullah di bawah bimbingan orang-orang Yahudi yang soleh pada saat itu sebelum datangnya Nabi Isa A.S. Dia juga melakukan ibadah Haji ke Ka’bah pada zaman Jurhumiyyin, dia memenuhi kaabah dengan pelbagai perhiasan dan cacatan. Dia menyembelih 1000 ekor badanah berhampiran Ka’bah. Dia  membesarkan Ka’bah dan memuliakannya. Kemudian dia kembali ke Yaman.

Kisah Tubba’ telah disampaikan dengan panjang lebar oleh al-Hafiz Ibn ‘Asakir melalui berbagai jalur yang panjang dan terperinci, daripada Ubai bin Ka’ab, daripada Abdullah bin Salam, Abdullah bin Abbas, Ka’ab al-Ahbar. Dan semua jalur ini berpusat pada Ubai bin Ka’ab yang menjadi rujukan, begitu juga kepada Abdullah bin Salam dan kisah berkenaan hal ini yang diriwayatkan oleh beliau adalah yang paling thabit, yang paling besar, dan yang paling berpengetahuan. Kisahnya ini juga diriwayatkan oleh Wahb bin Munabbih dan Muhammad bin Ishaq dalam kitab Sirahnya, sebagaimana yang masyhur.

Terdapat kekeliruan dalam beberapa konteks terjemahan bagi Tubba’ ini oleh Al-Hafiz Ibn ‘Asakir, yang mana terjemahan yang lain yang terkemudian daripadanya setelah waktu yang lama menyatakan bahawa Tubba’ dalam Al-Quran merujuk kepada orang yang telah memasukkan kaumnya ke dalam Islam di tangannya, tetapi setelah kematiannya, mereka kembali menyembah berhala dan api. Maka Allah Yang Maha Tinggi menghukum mereka sebagaimana yang disebutkan dalam Surah Saba’. Sa’id bin Jubair mengatakan: “Tubba’ menghiasi Kaabah” dan Sa’id melarang mencelanya.

Tubba’ ini adalah Tubba’ yang pertengahan, namanya adalah As’ad Abu Kuraib bin Malkiyakrib al-Yamani. Dikatakan bahawa dia menjadi raja ke atas kaumnya selama tiga ratus dua puluh enam tahun. Tidak ada yang bertahan lebih lama di Himyar daripada dia. Dia meninggal sekitar tujuh ratus tahun sebelum zaman kenabian Rasulullah SAW. Dikatakan bahwa ketika dua pendeta Yahudi daripada Madinah memberitahunya bahawa kota ini akan menjadi tempat hijrah seorang nabi bernama Ahmad di masa depan, dia mengungkapkannya dalam bentuk syair dan menitipkannya kepada penduduk Madinah. Mereka mewariskannya dan meneruskannya dari generasi ke generasi. Antara yang termasuk dalam kalangan orang-orang yang menjaga warisan ini ialah Abu Ayyub Khalid bin Zaid yang mana  Rasulullah SAW singgah di rumahnya. Dia berkata:

شَهِدْتُ عَلَى أَحْمَدَ أنَّه … رَسُولٌ مِنَ اللهِ بَاري النَّسَم …

فَلَو مُدَّ عُمْري إلى عُمْرِهِ … لَكُنْت وَزيرا له وابن عَم …

وَجَاهَدْتُ بالسَّيفِ أعْدَاءَهُ … وَفرَّجتُ عَنْ صَدْرِه كُلَّ غَم …

“Aku bersaksi bahawa Ahmad adalah rasul daripada Allah yang Maha Mulia

Andai umurku diperpanjang sampai umurnya, aku akan menjadi menteri (pembantu) baginya dan juga bagi sepupunya

Aku berperang dengan pedang melawan musuh-musuhnya, dan menghilangkan segala kesusahannya”

Ibn Abi ad-Dunya juga menyebutkan bahawa kubur Tubba’ ditemukan di Sana’a pada zaman Islam. Mereka menemukan juga pada kubur Tubba’ dua wanita yang masih elok di dalamnya, dan berhampiran kepala mereka berdua ada papan yang dibuat daripada perak dengan tulisan emas: “Ini adalah kubur Hubba dan Lamis” – dalam riwayat lain menyebut Hubba dan Tumadir – iaitu dua orang anak perempuan Tubba’. Mereka meninggal dunia sambil bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan mereka tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Demikianlah mati orang-orang soleh sebelum mereka.”

Qatadah berkata: “Disebutkan kepada kami bahawa Ka’ab mengatakan tentang Tubba’: Dia digambarkan sebagai orang yang soleh, Allah SWT mengecam kaumnya tetapi tidak mengutuknya.” Aisyah juga mengatakan: “Jangan mencela Tubba’, kerana dia adalah seorang yang soleh.” (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 7/256-259)

Selain itu, al-Qurtubi berkata:  “Terdapat perbezaan pendapat mengenai sama ada Tubba’ seorang nabi atau seorang raja. Ibnu Abbas berkata: Tubba’ adalah seorang nabi. Ka’ab berkata: Tubba’ seorang raja di antara para raja. Kaumnya adalah para pendeta, dan di kalangan mereka terdapat segolongan dari Ahli Kitab. Kemudian, kedua-dua pihak diperintahkan untuk membawa korban sembelihan kepada mereka, dan mereka melakukannya. Korban sembelihan daripada Ahli Kitab diterima dan dia memeluk Islam. Aisyah berkata: “Jangan mencela Tubba’ kerana dia adalah seorang lelaki yang soleh.” Qatadah meriwayatkan bahawa Tubba’ adalah seorang lelaki daripada suku Himyar, dia berjalan dengan pasukan melintasi al-Hirah dan kemudiannya sampai di Samarkand, kemudian dia menghancurkannya. Ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Mawardi. Tha’labi meriwayatkan daripada Qatadah bahawa dia adalah seorang pengikut al-Himyari, dia berjalan dengan pasukan melintasi al-Hirah dan kemudiannya membangunkan Samarkand, menghancurkan dan menakluk negeri-negeri. Al-Kalbi berkata: Tubba’ adalah Abu Karb As’ad bin Malik Yakrib, dia dinamakan Tubba’ kerana dia telah diikuti sebelumnya. Sa’id bin Jubair berkata: Dialah yang melindungi Ka’bah dengan perisai-perisainya. Ka’ab berkata: Allah mengutuk kaumnya tetapi tidak mengutuknya. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 16/146)

Mengapa Kaum Tubba’ Diazab?

Al-Quran telah menyebutkan bahawa Allah SWT telah membinasakan mereka, tetapi tidak menjelaskan bagaimana mereka dibinasakan. Sebahagian ahli tafsir telah menyebut bahawa pembinasaan mereka adalah melalui banjir yang disebutkan dalam Surah Saba’ sebagaimana firman-Nya: 

فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِيلٍ

Maksudnya: “Maka mereka berpaling ingkar, lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir yang membinasakan, dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) itu dengan dua kumpulan kebun yang berisi dengan pohon-pohon yang pahit buahnya, dan pohon-pohon yang jarang berbuah, serta sedikit pohon-pohon bidara.”

(Surah Saba’: 16)

Ibnu Kathir berkata: “Kaum Tubba’, iaitu kaum Saba’, Allah membinasakan mereka, menghancurkan negara mereka, menghancurkan mereka dalam negeri-negeri dan memecah belahkan mereka dengan sebaran dan pemencaran, sebagaimana yang telah disebutkan dalam Surah Saba’.” (Lihat Tafsir al-Quran al-’Azim, 7/235-236)

Ibn ‘Ashur berkata: “Setelah diberikan perumpamaan tentang pembinasaan kaum Fir’aun, Allah menambahkan perumpamaan lain yang lebih hampir dengannya iaitu kaum Tubba’ yang dibinasakan kerana pembinasaan itu berlaku lebih dekat dengan tempat tinggal kaum Fir’aun. Orang Arab mengenali kehebatan dan keagungan kerajaan Tubba’ dan kaumnya yang merupakan penduduk Yaman. Banyak orang Arab melihat kesan-kesan kekuatan dan kehebatan mereka dalam perjalanan mereka dan berbicara tentang malapetaka yang menimpa mereka akibat banjir.” Jadi, jelas daripada apa yang telah disebutkan bahawa Tubba’ yang disebut dalam al-Quran adalah seorang Muslim yang soleh walaupun dia seorang nabi, dan dia selamat daripada azab yang menimpa kaumnya.  (Lihat al-Tahrir wa al-Tanwir, 25/308)

Ibnu ‘Ashur berkata lagi: “Penceritaan tentang binasanya kaum Tubba’ secara terpisah daripada dirinya menunjukkan bahawa Tubba’ selamat daripada pembinasaan ini, dan pembinasaan ini menimpa kaumnya sahaja.” Aisyah berkata: “Bukankah engkau melihat bahawa Allah mengutuk kaumnya tetapi tidak mengutuknya?” Diriwayatkan daripada Nabi Muhammad SAW dalam Musnad Ahmad dan selainnya bahawa baginda bersabda: “Jangan mencela Tubba’ kerana dia telah masuk Islam.” Dalam riwayat lain, “Dia adalah seorang mukmin.” Beberapa ulama menafsirkannya bahawa dia memeluk agama Ibrahim A.S dan dia mendapat hidayah itu melalui pengaruh dua rahib Yahudi yang dia temui di Yathrib ketika beliau ingin menakluknya, dan ini menunjukkan beliau selamat daripada pembinasaan itu. Kemungkinanan Allah SWT membinasakan kaumnya selepas kematiannya atau ketika kehilangannya.  (Lihat al-Tahrir wa al-Tanwir, 25/309)

Antara sebab kaum Tubba’ dibinasakan oleh Allah SWT adalah disebabkan dosa-dosa mereka sebagaimana yang Allah SWT bahawa mereka ini adalah orang-orang mujrimin (مُجْرِمِينَ). Imam al-Tabari berkata:  “Sesungguhnya kaum Tubba’ dan umat-umat sebelum mereka yang telah Allah binasakan adalah kerana dosa-dosa mereka dan kekufuran mereka terhadap Tuhan mereka. Dan dikatakan: “إِنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ” Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berdosa, maka alif pada “إِِنَّ” dikasrahkan dengan wajah ibtida’, dan padanya mengandungi makna syarat yang menggantikan petunjuk kata tersebut.” (Lihat Jami’ al-Bayan, 21/50)

Dan keseluruhan mereka adalah orang-orang yang berdosa (مُجْرِمِينَ), itu adalah penjelasan dan untuk ‘Kami membinasakan mereka’, iaitu Kami membinasakan mereka sejak zaman nenek moyang mereka kerana dosa-dosa mereka, iaitu syirik.” (Lihat al-Tahrir wa al-Tanwir, 25/310)

Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, kami katakan bahawa Tubba’ ialah pemerintah Yaman yang pada asalnya kafir, tetapi telah beriman kepada Allah SWT sebagaimana yang disebutkan di atas. Kaum Tubba’ dibinasakan kerana dosa-dosa mereka sebagaimana yang Allah SWT sebutkan bahawa mereka ini adalah orang-orang mujrimin (مُجْرِمِينَ), iaitu yang melakukan dosa-dosa syirik. Manakala al-Quran tidak menceritakan bagaimana kaum Tubba’ dibinasakan oleh Allah SWT, tetapi sebahagian ahli tafsir menyebut bahawa mereka dibinasakan dengan banjir yang besar sebagaimana yang disebutkan dalam surah Saba’.

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.

Wallahua`lam.

Bertarikh: 10 Julai 2023 bersamaan 21 Zulhijjah 1444 H

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *