#2711: Benarkah Ahli Syurga Orang Yang Bodoh?

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Saya ada mendengar bahawa ahli syurga adalah orang yang bodoh, benarkah begitu?

 

Jawapan:

Waalaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Berdasarkan pengamatan kami serta mantik dan badihi melalui nas, sebenarnya orang yang cerdiklah ahli syurga. Dr Yusuf al-Qaradhawi pernah menyebut, ahli syurga adalah mereka yang dikenali sebagai ulul albab iaitu yang mempunyai akal. 

Firman Allah SWT:

نَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ ‎﴿١٩٠﴾‏ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Maksudnya: “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

(Surah Ali ‘Imran: 190-191)

Sedangkan hadith yang menyebut ahli syurga sebagai orang-orang yang bodoh adalah hadith yang tidak sahih dan tidak sabit seperti kata Dr Yusuf al-Qaradhawi. 

أَكْثَرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبَلْهُ

Maksudnya: “Kebanyakan ahli syurga adalah orang-orang bodoh.”

Riwayat al-Bazzar (6339), al-Tahawi (2982) di dalam Syarh Musykil al-Athar, Ibn ‘Udai di dalam al-Kamil fi al-Dhu‘afa’ (3/313) Al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (2/499), Ibn al-Jauzi dalam al-Ilal al-Mutanahiah (2/452), Ibn Asakir dalam Tarikh Dimasyq (37/86) dan al-Zahabi dalam al-Siyar (6/303). Lihat Silsilah al-Da’ifah (no. 6154).

Hadith ini disebut oleh Syeikh Mashur bin Hasan al-Salman hafizahullah dalam kitab himpunan hadith-hadith lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Ahadith al-Ḍa‘ifah dwal-Mawdu’ah Mujarradah ‘An al-Takhrij, hlm. 686, hadith nombor 3527. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Ahadith al-Da‘īfah wal-Mawdu‘ah karya Syeikh Muhammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . 

Kami katakan bahawa Rasulullah SAW adalah orang yang cerdik bahkan sifatnya fatanah. Begitu juga para nabi-nabi AS, para sahabat dan tabi’in. Mungkin maksud jika ditakwilkan kerana mereka tidak melihat kepada laba dan keuntungan dunia sebaliknya akhiratlah yang diutamakan. Benarlah firman Allah SWT:

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ‎﴿١٦﴾‏ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ‎

Maksudnya: “(Tetapi kebanyakkan kamu tidak melakukan yang demikian), bahkan kamu utamakan kehidupan dunia; Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal.

(Surah al-A’la: 16-17)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ بِهِ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الجَنَّةَ وَمَا قرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَولٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لَنَا خَيْرًا

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu semua kebaikan yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta apa yang kami ketahui mahupun tidak kami ketahui. Kami berlindung kepada-Mu daripada semua keburukan, baik yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui. Ya Allah, sungguh kami memohon kepada-Mu dari kebaikan apa yang diminta oleh hamba dan Nabi-Mu Muhammad SAW kepada-Mu dan kami berlindung kepada-Mu dari apa yang diminta perlindungan oleh hamba dan nabi-Mu. Ya Allah, kami memohon kepada-Mu syurga dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan mahupun perbuatan. Dan kami berlindung kepada-Mu dari neraka dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan atau perbuatan. Dan kami memohon kepada-Mu semua takdir yang Engkau tentukan baik untuk kami.”

Wallahu a’lam

Bertarikh: 22 Ogos 2023 bersamaan 5 Safar 1445 H

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *