#4918: Ta’min Ta’awuni: Hukum

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Apa hukum berkaitan ta’min ta’awuni atau insurans syariah yang berasaskan tolong-menolong?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Firman Allah SWT:

 وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ

Maksudnya: Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.

(Surah al-Ma’idah: 3)

Al-Tabari menyatakan: Sesungguhnya wahai orang-orang yang beriman, hendaklah tolong-menolong satu sama lain dalam kebajikan.  Kebajikan itu ialah melaksanakan apa yang diperintahkan Allah untuk dilakukan dan ‘taqwa’, pula ialah menjauhi apa yang diperintahkan Allah untuk dijauhi dan meninggalkan perbuatan dosa. (Lihat Jami’ al-Bayan, 9/490)

Dalam menjawab persoaolan di atas, ia adalah dibolehkan.

Resolusi Hai’ah Kibar Ulama’ menyebut:

Sesungguhnya insurans syariah yang berasaskan tolong-menolong ini adalah termasuk jenis akad sumbangan sukarela yang bertujuan murni untuk membantu mengatasi bahata serta ikut serta dalam memikul tanggungjawab ketika bencana terjadi. Hal ini dilakukan dengan cara pemberian saham beberapa orang berupa sejumlah wang yang khusus digunakan sebagai dana pampasan bagi orang-orang yang terkena musibah dan ini dapat menggantikan posisi insurans konvensional.

Inilah sebagaimana dijelaskan oleh Syeikh Abdullah al-Bassam dalam Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram (4/279).

Justeru, marilah sama-sama kita bertolong-tolongan dan membantu pada saudara-saudara kita. Salah satu daripada caranya melalui skim takaful yang bersifat Islam bagi memberi manfaat kepada mereka semua.

Akhir kalam, marilah sama-sama kita berdoa kepada Allah:

اللَّهُمَّ زِدْنَا وَلَا تَنْقُصْنَا، وَأَكْرِمْنَا وَلَا تُهِنَّا، وَأَعْطِنَا وَلَا تَحْرِمْنَا، وَآثِرْنَا وَلَا تُؤْثِرْ عَلَيْنَا، وَارْضِنَا وَارْضَ عَنَّا

Maksudnya: “Wahai Allah! Tambahkanlah buat kami dan jangan Engkau kurangkan. Muliakanlah kami, jangan hinakan kami. Berilah buat kami, jangan dicegahnya. Pilihlah kami, jangan Engkau biarkan dan redhailah kami dan redhailah pula semua usaha kami.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *