#4976: Maksud Hadith Solatlah Kamu Sebagaimana Kamu Lihat Aku Solat

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Apakah maksud hadith ‘solatlah kamu sebagaimana kamu lihat aku solat’

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Firman Allah SWT:

 وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ

Maksudnya: Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;

(Surah al-Baqarah: 45)

Solat adalah tiang seri kepada agama yang mesti kita laksanakan mengikut perintah Allah SWT dan rasul-Nya dengan cara yang diajar sebagaimana hadith Rasulullah SAW: Daripada Malik bin al-Huwairith, sabda Rasulullah SAW:

صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي

Maksudnya: “Solatlah kamu semua sepertimana kamu semua melihat aku mendirikan solat.”

Riwayat al-Bukhari (631)

Imam al-Nawawi berkata: Hadith ini mengisyaratkan tuntutan agar mengerjakan ibadah mengikut cara bagaimana Rasulullah SAW ajarkan dan juga praktikkan. (Lihat al-Majmu‘, 4/521)

Menjawab persoalan di atas, Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Hadith menunjukkan dua asal utama:

Pertama: Dilalah hadith menunjukkan bahawa tindakan Nabi SAW dalam solat dan kata-katanya tentangnya adalah penjelasan kepada apa yang indah dalam perintahnya dalam al-Qur’an al-Karim dan dalam hadith-hadith yang mulia.

Kedua: Kewajipan mencontohi Nabi SAW dalam apa yang dilakukan baginda dalam solat, kerana setiap yang dijaganya dari perbuatan dan perkataan baginda dalam solat, menjadi kewajipan bagi umat untuk melakukannya atau mengatakannya, kecuali jika ada bukti khusus mengenai hal tersebut.

Asal yang kedua ini lurus dan selamat, selagi tidak bertentangan dengan hadith yang salah dalam solatnya, yang dinyatakan oleh ulama: bahawa apa sahaja yang tidak dinyatakan dalamnya mengenai hukum-hukum solat, itu bukanlah kewajipan, kecuali dengan bukti khusus. Oleh itu, dalam hadith Malik bin al-Huwairith ini: “Solatlah sebagaimana kamu melihatku solat,” jika itu berkaitan dengan kewajipan, maka menjadi kewajipan; jika berkaitan dengan sunat, maka ia menjadi sunat. Ini menunjukkan pensyariatan yang mutlak bagi Rasulullah SAW.

Selain itu, solat Nabi SAW adalah solat yang sempurna dan lengkap, dan sesiapa yang mencontohi baginda, dia telah menyempurnakan solatnya dan melaksanakan ibadah kepada Tuhannya. Selagi seorang Muslim diperintahkan untuk mencontoh Nabi SAW dalam solatnya, itu tidak mungkin dilakukan kecuali dengan mempelajarinya. Oleh itu, adalah wajib baginya untuk mempelajari bagaimana solat Nabi SAW dilakukan. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/320)

Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin. Wallahua`lam.

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿٤٠﴾ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan”

Surah Ibrahim (40-41)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *