#4990: Menghina Seseorang dengan Ibunya Termasuk Jahiliyyah

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Benarkah Islam mengharamkan kita menghina seseorang dengan membangkitkan perihal ibu seseorang tersebut? Bagaimana saranan Rasulullah SAW?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Antara saki baki sifat Jahiliyyah adalah menghina seseorang dengan melampau sehingga membabitkan keluarga.

Dalam menjawab persoalan ini, petunjuk Rasulullah SAW adalah sebaik-baik petunjuk.  Daripada al-Ma’rur, katanya:

لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ، وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ، وَعَلَى غُلاَمِهِ حُلَّةٌ، فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ، فَـقَالَ إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلاً، فَـعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ، فَــقَالَ لِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:‏ «يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّه،ِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ، إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ، جَعَلَهُمُ اللهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ، فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَـلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ، وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ، وَلاَ تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ، فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ».

Maksudnya: Aku telah bertemu dengan Abu Zar di al-Rabazah, dalam keadaan beliau sedang memakai sepasang pakaian dan begitu juga hambanya turut memakai sepasang pakaian, lalu aku bertanya tentang hal ini, dan beliau menjawab: “Aku telah mencela seseorang dan memanggil nama ibunya dengan nama yang buruk. Lalu Nabi SAW bersabda kepadaku: Wahai Abu Zar, mengapa kamu menyakitinya dengan memanggil nama ibunya dengan nama yang buruk! Sesungguhnya masih ada sisa-sisa Jahiliyyah pada diri kamu. Hamba-hamba kamu merupakan saudara-saudara kamu, dan Allah SWT telah meletakkan mereka di bawah tanggungan kamu. Maka barangsiapa yang mempunyai seorang hamba di bawah tanggungannya, hendaklah dia memberinya makan sama dengan apa yang dia makan, dan memberinya pakaian yang sama dengan pakaiannya. Jangan bebankan mereka dengan tugas yang tidak mampu mereka laksanakan, dan jika kamu bebankan juga hendaklah kamu menolong mereka.

Riwayat al-Bukhari (31)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا مُنْكَرَاتِ الأَخْلاَقِ ، وَالأَهْوَاءِ ، وَالأَسْوَاءِ  وَالأَدْوَاءِ

Maksudnya:  “Ya Allah, jauhkanlah kami daripada akhlak yang mungkar, hawa nafsu, juga dari segala keburukan serta dari penyakit-penyakit yang membawa kepada kebinasaan.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *