#5193: Status Jamak Qasar: Perjalanan 2 Marhalah Setiap Hari

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Bolehkah terangkan syarat sah serta rukun jamak dan qasar? Terdapat situasi di mana seseorang itu bekerja jauh dari rumahnya dengan perjalanan lebih 81km. Adakah dibenarkan untuk jamak qasar setiap hari? Keduanya, apakah pandangan terhadap solat jamak qasar bagi situasi berikut: Dari Seremban – Ampang – Shah Alam (lebih 81km). Kemudian patah balik ke Ampang untuk bermalam selama 3 hari. Adakah dibenarkan untuk jamak qasar sepanjang 3 hari menetap di Ampang?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Solat jamak dan qasar adalah merupakan rukhsah yang diberikan oleh Allah SWT. Ia merupakan kemudahan yang dianugerahkan kepada umat Islam agar mereka boleh menunaikan ibadat solat di mana sahaja mereka berada. Perkara ini dinyatakan oleh Allah SWT di dalam firmannya:

وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ

Maksudnya: “Dan jika kamu bermusafir di muka bumi ini, maka tidak berdosa ke atas kamu untuk memendekkan solat (solat empat rakaat dijadikan kepada dua rakaat).”

(Surah al-Nisa’:101)

Imam al-Nawawi berkata: “Ayat ini mengaitkan hukum qasar dengan al-dorb `ala al-ardh (permusafiran). Justeru, jika seseorang ialah penduduk suatu kota maka dia boleh qasar apabila dia berpisah daripada bangunan yang dinisbah kepada kota tersebut.” (Lihat al-Majmu` Syarh al-Muhazzab, 4/346)

Dalam menjawab persoalan di atas, kami nyatakan terlebih dahulu syarat-syarat yang perlu dipenuhi untuk melakukan solat jamak dan qasar. Antara syarat-syarat tersebut:

  • Mestilah berada dalam keadaan bermusafir, iaitu perjalanan ke destinasi yang sekurang-kurangnya dua marhalah, iaitu sekitar 81 km. Kadar 2 marhalah ini yang ditetapkan berdasarkan taqribi (lebih kurang/anggaran) bukan tahdidi (tepat).
  • Perjalanan musafir tersebut telah melepasi sempadan mukim seperti kawasan kampung, taman perumahan atau daerah mengikut uruf setempat.
  • Dia tidak mengikuti imam yang menunaikan solat sempurna empat rakaat jika dia ingin mengqasarkan solat.
  • Dia tidak berniat menetap selama empat hari atau lebih di tempat yang dituju, selain hari mula dia sampai dan hari dia akan keluar dari destinasi. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/186)

Kesimpulan

Menjawab persoalan di atas, kami bahagikan jawapan kepada dua:

Bagi isu yang pertama, anda boleh untuk solat secara jamak qasar kerana telah memenuhi syarat seperti di atas yakni melebihi 2 marhalah.

Manakala, bagi isu yang kedua, dibolehkan juga untuk melakukan jamak qasar kerana tidak melebihi 3 hari.

Walaupun begitu, jika sekiranya di sana ada fadhilat yang lain seperti solat berjemaah dan di masjid, maka lebih aula anda lakukan secara tamam bagi meraih fadhilat kedua-duanya berbanding dalam berterusan hanya solat secara berseorangan semata-mata.

Semoga Allah memberikan kefahaman yang jelas dalam melaksanakan segala titah perintahnya dan kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.”

(Surah Ibrahim: 40)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *